MEN 4/2021: Pyka Oy (Icebug-tuotemerkki)

Lausunto:
MEN 4/2021
Markkinoija:
Pyka Oy (Icebug-tuotemerkki)
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Pyka Oy -nimisen yrityksen Icebug-kenkien markkinoinnista. Mainos on julkaistu toiminimen Jackbox Instagram-tilillä fillaripk. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi

Instagram-tilillä fillaripk on julkaistu kuva maastopyörästä.

Julkaisussa on teksti:

”Kävinpäs eilen iltasella pienellä koeajolla testailemassa uusia IceBugin kenkuleita sekä Blackburnin valoja. Kummatkin pysyivät vauhdissa mukana kun Karkkilan Ruuhilamme polkuja pistelin alespäitte menemään :D #kaupallinenyhteistyö @icebugfi #icebugwalkabout @blackburndesing @canyon #canyondude #mycanyon #fatbike #bikelife #lifebehindbars #nightride #bightphotography

Markkinoijan vastaus

Olemme sopineet @fillaripk (Jaska Halttunen) kanssa tuotteiden testaamisesta ja sitä kautta yhteistyöstä. Emme ole vielä aloittaneet markkinointimateriaalin tai markkinoinnin suunnittelemista hänen kanssaan. Aineistot ovat hänen omaa käsialaansa. Olemme ohjeistaneet häntä korjaamaan materiaalit säädösten mukaisiksi ja toimimaan niiden mukaan jatkossa.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

Asian arviointi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.

Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulee olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston varapuheenjohtaja varatuomari Sanna Holkeri, päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen, Marketing Strategist Heini Hussam ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.

Sanna Holkeri                                                               Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM

Lausunto:                          MEN 4/2021
Markkinoija:                      Pyka Oy (Icebug-tuotemerkki)
Media:                                Jackbox (Instagram-käyttäjänimi: fillaripk)
Alusta:                               Instagram
Päätös:                               Huomautus