internet
Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainoksissa esiintyvä fiktiivinen hahmo oli karikatyyri. Markkinointi oli hyvän tavan mukaista.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiön markkinoinnista. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan Simo-kampanja on hyvän tavan vastainen, koska siinä ivataan Simo-nimisiä henkilöitä. Lisäksi lausunnonpyytäjä katsoo, että mainos on mauton ja harhaanjohtava.
Markkinointi
Yrityksen kotisivuilla on kuva miehestä, joka esittelee hauistaan hihaton paita päällään ja hikinauha päässä. Mainoksessa on tekstit: ”Oletko miettinyt, kuka Simo on? Simo on äijien äijä, joka ei tarvitse äitiä, verottajaa eikä vakuutusyhtiötä! Simo somettaa nimimerkin takaa eri keskustelupalstoille ja lähettää tekstareita lehtien lukijapalstoille, myöskin nimimerkillä (SIMO_84). Simo ei kanna yhteiskuntavastuuta. Simon suosikkiruoka on HK:n sininen tuplasinapilla. Simo pukeutuu vaimonhakkaajapaitaan ja pitää hikikarpalot pois silmistä hikipannalla. Simo nostaa rautaa omassa kellarissaan, ja yksi hänen harrastuksistaan on korostaa omaa miehisyyttään julkisilla paikoilla. Simon faktat, Syntymävuosi: 1984, Siviilisääty: Naimaton (aina), Asumismuoto: Rintamamiestalo, vanha, Auto: Penkassa, Työpaikka: Joskus ja jouluna, Kiinnostuksen kohteet: Yhteiskunnallinen keskustelu, provosointi, nikkarointi, kotipunttisali.”
Verkkosivun yhteydenottolomakkeen otsikko on: ”Älä ole Simo, vaan ota meihin yhteyttä”.
Facebook-mainoksessa on kuva miehestä, joka pyöräilee talvella lumisateessa hihaton paita päällään ja hikinauha päässä. Mainoksessa on teksti: ”Nykyisen tieliikennelain mukaan kesärenkaat voi vaihtaa lähestulkoon sään mukaan ja mutulla: jos pihalle kurkistaessa aurinko paistaa ja vesi valuu räystäiltä, niin kyllähän sitä jo isompia kiekkoja kaipaakin alle! Älä kuitenkaan ole Simo vaan malta mielesi! Talvigummeilla saa huoletta huristella niin kauan, kun takatalven uhka on todellinen. Meidän Simo ei siis malttanut . Kaara tössähti penkkaan ja Simon matka jatkui fillarilla nastarenkailla
#äläolesimo #turvaatärkeimmät #pohjantähti #ihmisenkokoinenvakuutusyhtiö”
Markkinoijan vastaus
Mainoskampanja #äläolesimo alkoi maaliskuussa 2021. Online-mainonnan lisäksi Simo-hahmo on esiintynyt Facebook-sivujemme julkaisuissa, uutiskirjeissä ja pääkonttorimme ulkomainonnassa. Fiktiivinen Simo-hahmo on äijien äijä, joka ei tarvitse verottajaa, vakuutusyhtiötä eikä äitiä. Simo-hahmon tarkoituksena on toimia vääränlaisena roolimallina. Hän herättelee ihmisiä ymmärtämään, että on syytä toimia sääntöjen mukaisesti ja lisäksi turvata vakuutuksin se, mikä elämässä on tärkeää. Simo-hahmolla ei viitata Simo-nimisiin henkilöihin. Hahmo on tarkoituksella liikuttavan karikatyyrinen, groteski ja keskustelua herättävä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettisen neuvoston säännöt ja ICC:n säännöt
Mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely markkinoinnissa hyvän tavan vastaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Neuvosto ei ota kantaa poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältöön. Neuvosto voi antaa ennakkolausuntoja (Copy Advice).
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 12 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa halventaa tai väheksyä tiettyä henkilöä, ihmisryhmää, yritystä, organisaatiota, elinkeinotoimintaa, ammattia tai tuotetta.
Asian arviointi
Asiassa on kysymys vakuutusyhtiön mainoksista, joissa esiintyy Simo-niminen hahmo. Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksissa ivataan Simo-nimisiä henkilöitä. Lisäksi lausunnonpyytäjä katsoo, että mainokset ovat hyvän maun vastaisia ja valheellisia. Markkinoijan mukaan fiktiivinen Simo-hahmo on äijien äijä, joka ei tarvitse verottajaa, vakuutusyhtiötä eikä äitiä. Simo-hahmolla ei viitata Simo-nimisiin henkilöihin. Hahmo on karikatyyrinen ja groteski. Hahmon tarkoituksena on herätellä kuluttajia turvaamaan vakuuttamalla se, mikä elämässä on tärkeää.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, ettei se anna lausuntoja mainosten hyvän maun mukaisuudesta. Neuvostolla ei myöskään ole toimivaltaa lausua siitä, onko mainos harhaanjohtava.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainosten Simo-hahmo on karikatyyri. Mainos ei ole vakavasti otettavissa, koska kuluttaja ymmärtää, että kysymys on fiktiivisestä henkilöstä.
Edellä mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, etteivät mainokset ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastaisia. Mainokset eivät ole hyvän tavan vastaisia.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston varapuheenjohtaja varatuomari Sanna Holkeri ja jäsenet vastaava päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, Marketing Strategist Heini Hussam, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius ja Senior Advisor Tommi Pelkonen.
Sanna Holkeri Paula Paloranta
varapuheenjohtaja sihteeri
ASIASANA: KARIKATYYRI
Lausunto: MEN 33/2021
Markkinoija: Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö
Mediat: Facebook, yrityksen kotisivut
Päätös: Vapauttava lausunto