Mainonnan eettinen neuvosto
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä vaikuttaja Rita Niemi-Mannisen kahdesta tarinat-osion julkaisusta Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” 20.2.2025. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisut ovat piilomainontaa. Lausunnonpyytäjä perustelee käsitystään sillä, että tilin samaa aihepiiriä koskevat julkaisut 21.2.2025 on merkitty mainostunnisteella.
Julkaisu
Vaikuttaja Rita Niemi-Manninen on julkaissut 20.2.2025 Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” tarinat-osiossa kaksi julkaisua. Ensimmäisessä kuvassa on teksti ”Biomed Oy @biomedhealth”. Toisessa kuvassa on kuva rappukäytävän taulusta ja teksti ”@biomedhealth @terveyssummit”.
Yrityksen vastaus
Rita Niemi-Manninen on 20.2.2025 ollut Biomed-toimitiloissa vieraana KauneusSummit-tapahtumaan haastateltavana. Hänelle ei makseta palkkiota siitä. Biomed Oy on tapahtuman tuottaja, minkä vuoksi kuvaukset on tehty yrityksen toimitiloissa. Kysymyksessä ei ole kaupallinen yhteistyö, jossa vaikuttaja esittelisi yrityksen tuotteita tai itse yritystä palkkiota vastaan.
Median vastaus
Vaikuttajan mukaan hän on ollut käymässä Biomedhealth-toimitiloissa ennen Terveyssummit-tilaisuutta. Hänen mukaansa mainostunnistetta ei olisi tarvittu edes julkaisuun 21.5.2025, koska kysymys on ollut ilmaisjaksoista ja ei-kaupallisesta toiminnasta.
Mainonnan eettisen neuvoston päätös
Mainonnan eettisen neuvoston toimivalta
Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 §:n mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen.
Asian arviointi
Asiassa on kysymys Instagram-tilin ”ritaniemiofficial” 20.2.2025 tarinat-osion julkaisuista. Lausunnonpyytäjän mukaan kysymys on piilomainonnasta. Yritys ja vaikuttaja kiistävät, että kysymyksessä olisi kaupallinen yhteistyö. Yritys korostaa, että Niemi-Manniselle ei ole maksettu palkkiota.
Esitetyn selvityksen perusteella mainonnan eettinen neuvosto toteaa, etteivät julkaisut ole mainoksia, minkä vuoksi se ei ole toimivaltainen lausumaan asiasta enemmälti.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja professori Mia Hoffrén sekä jäsenet YTM Elina Hakala, Marketing Strategist Heini Hussam, General Counsel Leia Kaukonen, lehtori Tommi Pelkonen, OTK Anja Peltonen ja varatuomari Kaisa Rotkirch.
Mia Hoffrén Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
Lausunto: MEN 34/2025
Yritys: Biomed Oy (aputoiminimi: TerveysSummit)
Media: Ritaki Oy / Vaikuttaja Rita Niemi-Manninen
(Instagram-käyttäjänimi: ritaniemiofficial)
Alusta: Instagram
Päätös: Ei toimivaltaa