Uusimmat
ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, joka avulla tavaroita voidaan viedä sopimukseen liittyneisiin maihin tulli- ja verovapaasti, korkeintaan yhden vuoden ajaksi. Asiakirjoilla voidaan väliaikaisesti viedä muun muassa kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita, esimerkiksi koneita, työkaluja, koruja, soittimia, kuvauskalustoja ja taideteoksia. Kysyimme Surma Ltd:n Paula Väänäseltä hänen kokemuksiaan ATA carnet -asiakirjoista.
Väänänen pitää palvelua hyödyllisenä, kun tavaroita viedään väliaikaisesti Suomesta maailmalle.
”Kun matkustetaan esimerkiksi messuille maihin, joiden tullikäytäntöjä ei tunneta, tai ne ovat hankalia, ATA carnet on hyvä vaihtoehto. Järjestelmässä mukana olevien maiden tullit tunnistavat asiakirjan. Paperiset asiakirjat toimivat myös maissa, joissa digitalisaatio ei ole vielä edennyt pitkälle. Kansainvälisessä tutkimustoiminnassa voi tulla myös tarve liikkua mittalaitteiden kanssa EU:n ulkopuolelle ja takaisin – ja silloinkin ATA carnet toimii hyvin”, Väänänen sanoo.
Kerran Väänänen joutui hakemaan ATA carnet’ta Meksikon matkaa varten kireällä aikataululla. Hämeen kauppakamarin henkilökunta pisti vipinäksi ja auttoi yritystä hienosti opastamalla muun muassa, miten ATA carnet tuli rekisteröidä etukäteen Meksikossa.
”DA:n Defence-sektorin markkinointijohtajalla ei ollut hankaluuksia tulleissa, mutta hiukan kärsivällisyyttä häneltä vaadittiin”, sanoo Väänänen.
ATA carnet on hyvä vaihtoehto väliaikaiselle maastaviennille EU:n ulkopuolisiin maihin. Monien maiden tullikäytäntöjen selvittäminen väliaikaisen maahantuonnin osalta etukäteen ei useinkaan onnistu netin kautta.
”Kun messuedustajat ja markkinoijat ovat yleensä aina kiireisiä, he eivät halua istua tuntitolkulla selvittämässä erinäisiä asioita vieraan maan tullissa. Yksi vaihtoehto olisi lähettää tavarat maahan huolitsijan kautta ja antaa tämän hoitaa koko rumba. Tämä on hyvä ratkaisu, jos matkalle on lähdössä koko messuosasto. Mutta jos tavara on pientä ja jos se kuljetetaan käsimatkatavarana, on paljon helpompaa hoitaa asiat itse kuin jättää ne muiden hoidettaviksi”, Väänänen sanoo.
”Se on myös edullisempi vaihtoehto kuin turvautuminen kohdemaan kaiken kirjaviin konsultteihin, jos yrityksellä ei ole omaa edustajaa paikan päällä. Kannattaa kuitenkin varata tarpeeksi aikaa ATA carnet’n hakemiseen ja mahdolliseen etukäteisrekisteröintiin”.
ATA carnet’n saa kauppakamarista. Sähköinen hakemus täytetään www.atacarnet.fi -sivuston kautta mielellään viisi päivää ennen aiottua matkaa. Kauppakamarit antavat lisätietoja ATA carnet’n käytöstä ja hakemuksen täyttämisestä. Asiakas voi tiedustella myös niin sanottua pika-ATA carnet’ta, mikäli asiakirja on saatava nopeasti.