Kiinan mahdollisuudet 

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund.

Sain kunnian osallistua 28.-30.10. Tasavallan presidentti Alexander Stubbin yritysvaltuuskuntaan hänen valtiovierailullaan Kiinaan. Mukanamme oli noin 25 suomalaista yritystä. Osalla yrityksistä oli jo pitkä historia ja tuotantoa Kiinassa. Muutamalla oli vasta ensimmäiset kaupat tekeillä. 

Kiinan talouden kehityksestä on ollut huolestuttavia uutisia viime vuosina. Kiinteistösektorin haasteet, työikäisen väestön kääntyminen laskuun ja valtiovallan tiukentunut ote ovat olleet esillä keskustelussa. 

Vaikka viime vuosikymmenten huikeisiin talouden kasvulukuihin ei olisikaan paluuta, niin Kiina kasvaa edelleen ja nyt maailman toiseksi suurin talous tulee olemaan kooltaan kolmen suurimman joukossa koko tämän vuosisadan. Globaalisti toimivan yrityksen on hankala ohittaa Kiinaa markkinana tai osana arvoketjujaan. 

Kun arvioi Kiinaa markkinana, niin ohjeet voi kiteyttää oikeastaan kolmeen pointtiin: 

  1. Jos yrityksellä on jo kiinteitä investointeja ja tuotantoa Kiinassa, niin on hyvä seurata viisivuotissuunnitelmia ja niiden asettamia tavoitteita sekä muokata tuotantoa ja yrityksen tarinaa vastaamaan valtion tavoitteita. 

  2. Kiinan kanssa voi ja kannattaa tehdä kauppaa. Moni ei sitä voi myöskään välttää. On kuitenkin huolehdittava, että vastuullisuuskysymykset on huomioitu arvoketjussa sekä vältettävä riippuvuutta yhdestä toimitusketjusta.

  3. Uusien investointien tekemisessä on oltava varovainen ja arvioitava riskit huolellisesti. Poliittinen riski on kasvanut aiemmista vuosikymmenistä. 

Nämä muistaen, Kiinan kanssa on hyvä tehdä kauppaa. Kauppakamari auttaa yrityksiä tässäkin: julkaisemme säännöllisesti analyysia Kiinan markkinasta, yhteydessämme toimivat ICC Suomi ja Suomi-Kiina kauppayhdistys ovat hyviä väyliä saada lisää tietoa, apua ja käytännön kokemuksia toimimisesta Kiinan markkinalla. Kiinan sijoittuville yrityksille verkostossamme on myös FinnCham China, jolla on omaa toimintaa Shanghaissa, Pekingissä ja Guangzhoussa. 

Lopuksi on todettava, että Tasavallan presidentti Alexander Stubb on aloittanut toimikautensa yritysten näkökulmasta erinomaisesti: valtiovierailuille ja muille matkoille on otettu yritysvaltuuskuntia ja yrityksiä mukaan laajalti. Suomen viennin ja kansainvälisen kaupan edistäminen on selvästikin lähellä presidentin sydäntä. 

Juho Romakkaniemi

Juho Romakkaniemi

Toimitusjohtaja

+358 40 050 5269

Kategoriat:Kansainväliset asiat, Vienti, Juho Romakkaniemi