Lausunto ehdotuksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uutta rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi

Näkemykset hallitusohjelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumisessa

Keskuskauppakamari kiittää mahdollisuudesta lausua ehdotuksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi.

Keskuskauppakamarin arvion mukaan esitysluonnos toteuttaa hyvin hallitusohjelman tavoitteita. On kannatettavaa, että rahapelimarkkinoita avataan kilpailulle, rahapelilainsäädäntöä uudistetaan ja siirrytään toimilupajärjestelmään. Kuten esityksessä todetaan, KKV:n arvion mukaan yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolella pelattiin vuonna 2021 520-590 miljoonalla eurolla. Siirtyminen toimilupajärjestelmään mahdollistaa rahapelialan vastuullisen kehittämisen sekä pelihaittojen tehokkaamman ehkäisyn.

Uudistuksen tavoitteiden näkökulmasta keskeistä on se, missä määrin pelaaminen tapahtuu tulevaisuudessa rahapelijärjestelmän sisällä ja missä määrin edelleen sen ulkopuolella. Jotta mahdollisimman monelle rahapeliyhtiölle on houkuttelevaa hakeutua Suomen toimilupajärjestelmän piiriin, ei toimilupajärjestelmä saa olla liian raskas tai byrokraattinen.

Jotta toimilupajärjestelmästä tulee houkutteleva rahapeliyhtiöille ja uudistuksen tavoitteet rahapelihaittojen ehkäisystä toteutuvat, tulee kuluttajat saada kanavoitua luvanvaraisen rahapelijärjestelmän piiriin. Hallitusohjelman mukaan uudistuksessa turvataan mahdollisuus kanavoida kulutusta luvalliseen tarjontaan muun muassa markkinoinnin avulla. Ottaen huomioon markkinoinnin keskeisen roolin uudistuksen onnistumisessa, on kiinnitettävä huomiota siihen, että markkinointia ei rajoiteta perusteettomasti.

 3d) Rahapelilain 4 luku – Rahapelien markkinointi

Rahapeliyhtiöiden saaminen lisenssijärjestelmässä Suomen lainsäädännön piiriin edellyttää, että rahapelejä voidaan myös markkinoida Suomessa. Tästä syystä markkinointia ei tule rajoittaa perusteettomasti. Perusteettomat markkinoinnin rajoitukset vähentävät kiinnostusta toimiluvan varaiseen rahapelitoiminnan harjoittamiseen Suomessa.

Ehdotuksen mukaan sähköisiä kasino- ja raha-automaattipelejä, sähköisestä rahabingoa sekä vedonlyöntipelejä ja näitä pelejä toimeenpanevaa toimiluvanhaltijaa saa markkinoida ulkomarkkinoinnissa vain rahapelien pelipaikkojen välittömässä läheisyydessä. Keskuskauppakamari esittää jatkovalmistelussa harkittavaksi, että yrityskuvamarkkinointi olisi sallittua ilman mainittua rajoitusta pelipaikkojen läheisyydestä. Analogiaa voidaan tältä osin hakea alkoholilaista.

Keskuskauppakamari kannattaa sitä, että rahapelejä voidaan markkinoida yleisötapahtumissa. Markkinointiyhteistyö, kuten rahapeliyhtiöiden näkyvyys tapahtumissa, muodostaa usein merkittävän osan tapahtumien tulonmuodostusta ja tukee osaltaan tapahtumien taloudellista kannattavuutta. 

Rahapelien mainostaminen tulisi olla sallittua myös yksityistilaisuuksissa, joihin osallistuu elinkeinonharjoittajia tai niiden edustajia. Rahapeliyhtiö voi luontevasti kertoa tuotteistaan yksityistilaisuudessa potentiaalisille ja nykyisille yhteistyökumppaneille.

Ehdotuksen mukaan rahapelien suoramarkkinointi on sallittu 51 §:ssä säädetyin edellytyksin. Keskuskauppakamari katsoo, että suoramarkkinointisäännöksessä tulisi erotella luonnolliseen henkilöön ja yhteisöön kohdistuva suoramarkkinointi samalla tavoin kuin suoramarkkinoinnin osalta tehty sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa (2014/917). Rahapelien suoramarkkinointi yritysten välillä on oltava mahdollista ilman etukäteistä suostumusta.

Lopuksi Keskuskauppakamari toteaa, että ehdotetun rahapelilain markkinointia koskevat säännökset ovat verraten yksityiskohtaisia. Yksityiskohtaisuudestaan huolimatta markkinoinnin säännökset antavat aina sijaa tulkinnalle. Käytännössä säännösten sisältö konkretisoituu vasta, kun niitä sovelletaan käytännön markkinointimenettelyihin. Keskuskauppakamari korostaa, että markkinoinnin harmaita alueita voidaan käytännössä täydentää ja kehittää alan itsesääntelyllä. Rahapelitoimialan yritysten samoin kuin viestinnän eri tahojen intressissä on kehittää alan uskottavaa itsesääntelyä, joka osaltaan säästää julkisen sektorin resursseja.

Sipola Johanna

Johanna Sipola

Varatoimitusjohtaja; johtaja, vaikuttaminen ja kilpailukyky

+358 50 352 1172

Kategoriat:Lainsäädäntö, Johanna Sipola