Lausunto hallituksen esityksestä luotonostajia ja luotonhallinnoijia koskevaksi lainsäädännöksi ja laiksi arvopaperimarkkinalain 7 luvun 5 §:n muuttamisesta

Nainen kävelee portaita kannettava tietokone kainalossaan ja katsoo rannekelloa. Kuvituskuva.

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt Keskuskauppakamarin lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle luotonostajia ja luotonhallinnoijia koskevaksi lainsäädännöksi ja laiksi arvopaperimarkkinalain 7 luvun 5 §:n muuttamisesta (HE 208/2024 vp). Lausuntonaan Keskuskauppakamari esittää kunnioittavasti seuraavan.

Hallituksen esityksellä on tarkoitus panna täytäntöön luotonhallinnoijia ja luotonostajia koskeva direktiivi ((EU) 2021/2167). Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki luotonostajista ja luotonhallinnoijista sekä direktiivistä ja uudesta laista johtuvia muutoksia eräisiin muihin lakeihin. Lisäksi hallituksen esityksessä ehdotetaan arvopaperimarkkinalakiin muutosta, jolla täydennettäisiin aiempaa niin avoimuusdirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpanoa.

Keskuskauppakamari kannattaa sitä, että direktiivin täytäntöönpanossa pyritään hyödyntämään direktiivin sallimaa kansallista liikkumavaraa, jotta direktiivin voimaan saattamisesta aiheutuva lisäsääntely jäisi mahdollisimman vähäiseksi.

Hallituksen esityksen mukaan luotonhallinnoijien toimilupajärjestelmän piiriin tulevien yritysten arvioidaan olevan pääosin perintätoimintaa harjoittavia yrityksiä (s. 29). Ehdotettu lainsäädäntö johtaisi siihen, että perintätoimintaa harjoittavien yritysten valvonta jakautuisi osin Etelä-Suomen aluehallintoviraston ja osin Finanssivalvonnan vastuulle. Keskuskauppakamarin käsityksen mukaan perintätoimintaa harjoittavilla yrityksillä on niitä koskevan lainsäädännön johdosta osin samantyyppisiä tiedonantovelvoitteita kuin mistä ehdotetussa laissa luotonostajista ja luotonhallinnoijista ehdotetaan säädettäväksi. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sääntelyn päällekkäisyys olisi mahdollisimman vähäistä, eri laeissa asetetut tiedonantovelvoitteet mahdollisimman yhdenmukaisia ja kahden eri viranomaisen rekisteröinti-/toimilupamenettelyistä sekä niihin liittyvistä jatkuvista velvoitteista aiheutuvat päällekkäisyydet olisivat mahdollisimman vähäisiä.

Keskuskauppakamari kannattaa arvopaperimarkkinalakiin ehdotettua muutosta, jolla otettaisiin käyttöön avoimuusdirektiivin 8(1)(b) artiklassa säädetty poikkeus. Keskuskauppakamari kannattaa myös sitä, että muiden avoimuusdirektiivin valinnaisten poikkeusten, joita ei ole vielä kansallisesti otettu käyttöön, käyttöönottoa arvioidaan ns. EU Listing Act -sääntelykokonaisuuden kansallisen täytäntöönpanon yhteydessä.

Kajala Ville

Ville Kajala

Johtava asiantuntija, yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeus, corporate governance

+358 50 376 1460

Kategoriat:Lainsäädäntö, Ville Kajala