MEN 31/2018: Pään räjäytys mainoksessa, ihmisarvon kunnioittaminen

Lausunto:    MEN 31/2018
Mainostaja:  Alma Mediapartners Oy (Autotalli.com)
Media:          Verkko (Iltalehti, Facebook, YouTube)
Päätös:         Vapauttava lausunto

PÄÄN RÄJÄYTYS MAINOKSESSA, IHMISARVON KUNNIOITTAMINEN

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainoksen toteutustapa ja tyylilaji huomioon ottaen pään räjäyttämisen esittävä mainos ei ole ihmisarvoa loukkaava eikä siten hyvän tavan vastainen.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä autoaiheisen verkkosivuston mainoksesta. Lausunnonpyytäjän mukaan mainokset ovat hyvän tavan vastaisia, koska ne sisältävät väkivaltaa ja video saattaa näkyä varoittamatta.

Mainos        

Mainokset ovat pituudeltaan 20-40 sekuntia. Niitä on julkaistu sosiaalisen median alustoilla ja Iltalehden verkkosivuilla.

Mainoksessa näytetään, miten miehen tulisi valita kahden asian välillä. Taustalla soi kepeä musiikki. Mies katsoo vaihtoehtoja vuorotellen, ja lopulta hänen päänsä räjähtää pois ja jättää savua ilmaan. Taustan miesääni sanoo pään räjähtäessä ”jaaaa, puks! Onneksi sentään Autotalli.comissa oikean päätöksen tekeminen on tehty helpoksi. Sieltä löydät aina sopivan auton joko ihan omaksi tai leasingillä. Se on nykyaikaa. Autotalli.com.”

Mainoksen tarkempi tarkastelu osoittaa, että pään räjähdysvaiheessa elävän miehen tilalla näkyy nuken pää.          

Mainostajan vastaus

Autotalli.comin mainonnan tarkoituksena on ylikorostaa nykyistä tarjonnan paljoutta ja valintojen tekemisen vaikeutta. Mainoksen hahmolle jopa äärimmäisen yksinkertaisten päätösten tekeminen on lähes mahdotonta. Ratkaisuna tarjoamme verkkosivuston palveluamme, jonka tavoitteena on tehdä edes yhdestä elämän päätöksentekohetkestä helpompi ja mutkattomampi.

Mainoksen lopussa viitataan suomalaisille tuttuun valintatilanteisiin liitettyyn sanontaan: ’mun pää räjähtää’. Tarkoituksena on ollut välittää katsojalle hauskasti, positiivisesti ja pilke silmäkulmassa sitä tunnetilaa, joka tyypillisesti koetaan valinnan ollessa ylivoimaisen vaikeaa.

Mainoksen hahmoon ei kohdistu minkäänlaista väkivaltaa. Pään räjäytykset on toteutettu kömpelöllä nukella, jonka keinotekoinen pää räjähtää tavalla, josta näkyy selvästi, että kyseessä on nukke. Katsojalle on siten selvää, että tilanne on lavastettu.

Mainoksen yleissävy on positiivinen eikä lainkaan uhkaava.

Mainontaa näytetään tavallisilla, kaikkien mainostajien käytettävissä olevilla videomainonnan mainospaikoilla mm. uutisvideoiden yhteyteen sijoitettavana videomainoksena. Mainos on sijoitettu uutisvideon alkuun, keskelle tai loppuun. Mikään videomainos ei siis tule esiin sen enemmän tai vähemmän yllättävästi tai varoittamatta.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa.

Mainoksessa mainostetaan verkkosivustoa, joka palvelee auton hankkimisesta kiinnostuneita. Mainoksessa miehen pää räjähtää pois kepeän musiikin soidessa taustalla. Mainostajan mukaan mainoksessa on pyritty kuvaamaan valintojen tekemisen vaikeutta.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että sen ratkaisukäytännössä (MEN 3/2004, 12/2007 ja 10/2008) on usein katsottu, että vaikka katsojat eivät miellä kuvatun kaltaista tilannetta todelliseksi, mainos voidaan tulkita ihmisarvoa loukkaavaksi.

Kysymyksessä olevan mainoksen osalta neuvosto toteaa, että mainoksen toteutustapa ja tyylilaji huomioon ottaen mainos ei ole ihmisarvoa loukkaava.

Edellä mainituilla perusteluilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n sääntöjen vastainen. Siksi mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet Partner Sirpa Juutinen, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen ja Chief Compliance Officer Raija Tuokko.

Päivi Romanov
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri