MEN 12/2019: Syrjintä, yökerhon mainos, Instagram ja Facebook

Lausunto:    MEN 12/2019
Markkinoja: Viihdeasema Oy (Ravintola 10Kerho)
Alusta:          Instagram ja Facebook
Päätös:         Vapauttava lausunto 

SYRJINTÄ, YÖKERHON MAINOS  

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Yökerhon mainokset olivat hyvän tavan mukaisia, kun otettiin huomioon mainostettava palvelu ja media, jossa mainokset oli julkaistu.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä yökerhon mainoksista, joissa on vähäpukeisia naisia. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainoskuvat ovat naista syrjiviä muun muassa seksistisyytensä vuoksi.

Mainokset

Yökerhon mainokset on julkaistu mainostajan Facebook- ja Instagram-tileillä.

Mainos 1: Piirroskuvassa on nainen, joka on pukeutunut bikineihin ja toppiin. Kuvassa on teksti ”Friday night disco”. Mainoksen tekstiosassa:

Perjantai painaa päälle, viikonloppu alkakoon😊🤪 🍻

HappyHour 19-22

🎧DJ Vinski ja FridayNightDisco

🤟3€ Sisään

#ravintola10kerho #10kerho #hiihtolomaviikko #fridaynightdisco #djvinski #viikonloppu

Mainos 2: Kaksi bikiniasuista naista laskevat lumilaudalla. Kuvan taustalla on myös Mikki Hiiri -asuun pukeutunut henkilö. Kuvassa on teksti: Hiihtoloman päätösbileet. Mainoksen tekstiosassa:

Hiihtoloman päätösbileet!! 🍻

HappyHour 19-22

🎧DJ Härski 22-04

🤟3€ sisään

#ravintola10kerho #10kerho #viikonloppu #hiihtolomaviikko #djhärski #lauantaibileet 

Mainostajan vastaus                   

Mainoksissa henkilöt näkyvät kokonaan ja toinen kuva on piirros.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussääntöjen (ICC:n säännöt) 4 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi sukupuoleen.

Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 1 kohdan mukaan mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos

  1. a) naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla,
  2. b) naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä tai
  3. c) mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tahi lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä.

Neuvoston periaatteiden 3 kohdan mukaan mainos ei ole hyvän markkinointitavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia tai alastomia ihmisiä, jos heitä ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla.

Asian arviointi

Asiassa on kysymys yökerhon mainoksista, jotka on julkaistu ravintolan Facebook-sivuilla ja Instagram-tilillä.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainosten sisältämillä seksuaalisilla vihjailuilla on yhteys mainostettavaan palveluun. Lisäksi mainosten ei voida katsoa esittävän naisia alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla mainosten kokonaisvaikutelma huomioon ottaen. Asiaa arvioitaessa on myös otettu huomioon media, jossa mainokset on julkaistu.

Edellä mainituilla perusteilla mainokset eivät ole ICC:n sääntöjen tai neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden vastaisia. Mainokset eivät ole hyvän tavan vastaisia.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston varapuheenjohtaja varatuomari Sanna Holkeri ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Pia Kumpulainen, OTK Johanna Suurpää ja varatuomari, KTM Raija Tuokko.

Sanna Holkeri
varapuheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri