MEN 5/2019: Kahvimainos ystävänpäivänä

Viestin:          Verkko (Facebook)
Päätös:          Vapauttava lausunto

KAHVIMAINOS YSTÄVÄNPÄIVÄNÄ

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä kahvimainoksesta, joka on julkaistu ystävänpäivänä yrityksen Facebook-sivulla. Lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan mainos on haitallinen lapsille muun muassa siitä syystä, että se on liian seksuaalissävytteinen ja haittaa nuorten ystävystymistä samaan sukupuoleen.

Mainos

Facebook-sivulla julkaistussa mainoskuvassa naiset istuvat sohvalla lähekkäin käsi kädessä. Pöydällä on kahvia ja popcornia.

Julkaisussa on teksti: ”Seura ja eväät = Tykkää meistä ja kerro, kenen kainalossa sä vietät ystävänpäivää, niin voit voittaa leffaelämyksen. Arvomme osallistujien kesken 5 kappaletta Rivieran 2 hengen lippulahjakorttia. Arvonnan säännöt löydät täältä: https://meira.fi/fi/kulta-katriina-kilpailusaannot-2

Mainostajan vastaus

Julkaisu käsitteli ystävänpäivän arvontaa. Julkaisun kuvassa kaksi naista on kuvattu elokuvateatteri Rivierassa, johon arvottiin leffaelämyspaketteja ystävänpäivän kunniaksi. Kuvassa on lisäksi Kulta Katriina -brändättyjä mukeja. Kuvan tunnelma on läheinen ja lämmin, mikä sopii päivän teemaan rakkauden ja ystävyyden päivänä ja toisaalta Kulta Katriinan muun mainonnan tyyliin ja ”äänensävyyn”. Julkaisulle ostettiin näkyvyyttä, joka kohdennettiin 20-45-vuotiaille kaupunkilaisille.

Mainos noudattaa hyvää markkinointitapaa; tilanne ja asetelma oli mietitty julkaisun sisältöön ja ajankohtaisuuteen liittyväksi. Lisäksi mainos huomioi yhdenvertaisuuslain ja on sen hengen mukainen. Mainos tukee tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta ja osaltaan vähentää yhteiskunnassa vallalla olevia syrjiviä asenteita. Kuvassa ei esiinny vähäpukeisia ihmisiä eikä se ole seksuaalissävytteinen. Emme myöskään halvenna tässä mitään tiettyä väestöryhmää.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista.

ICC:n sääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa.

ICC:n sääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa. Markkinoinnissa ei saa yllyttää syrjintään. Markkinoinnissa ei saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi etniseen tai kansalliseen alkuperään, uskontoon, sukupuoleen, ikään, vammaisuuteen tai seksuaaliseen suuntautumiseen.

ICC:n sääntöjen 18 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää aineistoa, joka saattaa vahingoittaa lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti.

Mainosta kokonaisuutena arvioiden mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainoksen voida katsoa olevan ICC:n sääntöjen vastainen. Siksi mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov sekä jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Sanna Holkeri, yrittäjä Kaarle Hurtig, varatuomari Pia Kumpulainen ja Head of Digital Marketing Pekka Rantamoijanen.

Päivi Romanov
puheenjohtaja