Uusimmat

Vuoden brändi -kilpailun finalistikolmikkoon kivunneet iLOQ, Relove ja Snellman ovat kaikki vahvoja ja tunnettuja suomalaisbrändejä. Kilpailu ratkeaa 6.5.2025, kun ammattilaisista koostuva raati julistaa voittajan Keskuskauppakamarin Suuri brändipäivä -tilaisuudessa.
Kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Kilpailussa brändiä arvioidaan muun muassa brändin tarinan, asiakaskokemuksen, innovatiivisuuden, suojauksen ja viestinnän perusteella. Voittajan valitsee brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati.
”Saimme yleisöltä ja yrityksiltä itseltään paljon hyviä ehdotuksia brändikisaan. Kärkikolmikon valinta ei ollut helppoa, mutta nämä kolme yritysbrändiä nousivat kriteeristömme perusteella voittajaehdokkaiksi”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija ja brändiraadin puheenjohtaja Minna Aalto-Setälä.
Aalto-Setälän mukaan brändin merkitys liiketoiminnalle kasvaa koko ajan. Se lisää tunnettuutta, tehostaa viestintää ja auttaa erottamaan brändin haltijan tuotteet kilpailijoiden vastaavista tuotteista.
”Brändi auttaa, kun pyritään hankkimaan uusia asiakkaita mutta sen avulla voidaan myös pitää kiinni olemassa olevista asiakkaista. Brändi suojaa myös vaikeuksissa, sillä kun yritys tekee virheitä tai se joutuu sosiaalisessa mediassa riepoteltavaksi, hyvä brändi tukee ja helpottaa hankalan ajan yli pääsemisessä”, Aalto-Setälä sanoo.
Vuoden brändi -kilpailu ei ole mainoskilpailu, vaan brändejä tarkastellaan laajalti myös brändin ja oikeudellisen suojaamisen näkökulmasta. Osa kilpailun asiantuntijaraadin jäsenistä on IPR-asioihin tai markkinointiin erikoistuneita ammattilaisia, osa edellisten vuosien voittajabrändien edustajia.
Asiantuntojaraadissa ovat tänä vuonna:
Raadin puheenjohtaja: Varatuomari Minna Aalto-Setälä, Keskuskauppakamari
Jäsenet:
EU Trademark Attorney Kirsi Ekström, Lakiasiaintoimisto Kaulo & Parners Oy
Markkinointijohtaja Jaana Hjelt, Lapuan Kankurit
Toimitusjohtaja Siamäk Naghian, Genelec
Viestintä- ja brändijohtaja Jere Nurminen, Yle
KTT, dosentti Anne Rindell
Vuoden brändi -palkinnon ovat aikaisemmin saaneet Elovena vuonna 2024, Genelec 2023, Lapuan Kankurit 2022, Yle 2021 ja Marimekko 2019.
Suuri brändipäivä järjestetään 6.5.2025 Pikku-Finlandiassa Helsingissä ja livestriiminä. Lue lisää täältä
