Keskuskauppakamari: Suomen on etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta

Päivi Pohjanheimo kuvaaja Elmo Eklund /Keskuskauppakamari

Suomi elää viennistä ja maailmankaupasta ja myös EU:n kyky vastata kansainvälisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin edellyttää siltä aktiivista kauppapoliittista vaikuttamista. Kauppapolitiikka on avainasemassa EU:n kilpailukyvyn, talouskehityksen, geopoliittisen vaikutusvallan ja kansainvälisen yhteistyön kannalta. Geopolitiikan aikakaudella EU:n on jatkettava kauppasuhteidensa tiivistämistä, mutta Suomen on myös itse etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta.

”Kauppasuhteiden vahvistaminen jo olemassa olevien kumppaneiden kanssa sekä aktiivinen kauppapoliittinen vaikuttaminen on tärkeää sekä EU:n että Suomen kannalta.  Pienenä vientimaana meidän on pidettävä huoli siitä, että pysymme itse aktiivisina ja yrityksemme sopeutuvat muutokseen ja etsivät uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

EU:lla on kauppasopimus yli 70 EU:n ulkopuolisen maan kanssa. Sopimukset edistävät suomalaisten yritysten ulkomaan kauppaa. Kauppakamarit ovat linjanneet siitä, että EU:n tulee panostaa monenkeskiseen yhteistyöhön kansainvälisissä organisaatioissa ja pyrittävä vahvistamaan niiden toimintaan.  Alkavalla viikolla Suomen suurlähettiläät kokoontuvat Helsinkiin arvioimaan geotaloutta ja ennakoimaan EU:n taloustilannetta ja myös Suomen ulkomaankaupan mahdollisuuksia.

”EU:n mahdollisuudet pärjätä globaalissa taloudessa riippuvat sen kyvystä solmia ja ylläpitää vahvoja kauppasuhteita. Kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta on olennaista, että EU jatkaa aktiivista kauppapolitiikkaa ja uusi komissio tiivistää kauppasuhteita Yhdysvaltoihin”, sanoo Pohjanheimo

Talous-, turvallisuus- ja ulkopolitiikka kietoutuvat käynnissä olevan globaalimurroksen ajassa toisiinsa. Suomi ja muut jäsenvaltiot pystyvät vaikuttamaan myös kauppapolitiikan avulla laajempiin kansainvälisiin suuntaviivoihin. ”Kauppapolitiikka ei ole vain talouspolitiikkaa vaan se on väline, jonka avulla voimme edistää vihreää siirtymää, turvallisuutta ja yhteisiä arvoja globaalilla tasolla”, toteaa Pohjanheimo.

Päivi Pohjanheimo

Johtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari

Kategoriat:Kansainväliset asiat, Päivi Pohjanheimo