internet
2 artikla - Yhteiskunnallinen vastuu
Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi, jossa suhtauduttiin hyväksyvästi huumausaineiden hallussapitoon eli lainvastaiseen menettelyyn, oli hyvän tavan vastaista.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Wormhole Oy:n markkinoinnista. Markkinoija kertoo verkkosivustollaan ja Facebook-alustalla, että sen boksereissa on innovatiivinen, kondomille tai ”kolalle”, tarkoitettu tasku. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan markkinoija viittaa kolalla kokaiiniin. Tuotteen markkinointi laittoman tuotteen säilytykseen on hyvän tavan vastaista menettelyä.
Markkinointi
Miesten alushousujen kuvauksessa kerrotaan, että tuotteessa on ”huomaamaton kortonki/kola -tasku”.
Markkinoijan vastaus
Markkinoija ei ole antanut vastausta asiassa.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettisen neuvoston säännöt
Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 § mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen. Neuvosto voi antaa ennakkolausuntoja (Copy Advice).
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt
ICC:n markkinointisääntöjen määritelmissä todetaan, että ICC:n markkinointisääntöjä sovellettaessa markkinointi tarkoittaa mainontaa ja muuta markkinointia, kuten myynninedistäminen, sponsorointi, suoramarkkinointi ja digitaalinen markkinointi. Käsitettä tulee tulkita laajasti. Se tarkoittaa viestintää, jota markkinoija itse tai joku hänen lukuunsa harjoittaa, ja jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuotteen myynninedistäminen tai kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen mainitussa tarkoituksessa.
ICC:n markkinointisääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla. Markkinoinnissa on noudatettava hyvää liiketapaa. Markkinointi ei saa heikentää yleisön luottamusta markkinointiin.
ICC:n markkinointisääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa hyväksyä väkivaltaa, laittomuutta tai muutoin yhteiskunnan vastaista käyttäytymistä. Markkinoinnissa ei myöskään tule yllyttää tällaiseen käyttäytymiseen.
Asian arviointi
Asiassa on kysymys markkinoijan tuotteen kuvauksesta ”huomaamaton kortonki/kola -tasku”. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska siinä viitataan huumeiden hallussapitoon. Markkinoija ei ole antanut vastausta asiassa.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että markkinoinnilla tarkoitetaan muutakin kuin aktiivisia myynninedistämistoimia. Jo pelkkä tuotteen kaupanpitäminen tai sen ominaisuuksista kertominen verkkokaupassa on markkinointia (esim. MEN 8/2022).
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että huumausaineen käyttö tai hallussapito on rikoslain mukaan rikos. Markkinointi, jossa suhtaudutaan hyväksyvästi lainvastaiseen menettelyyn, on hyvän tavan vastaista.
Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija on menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 1 ja 2 artiklojen vastaisesti. Markkinointi on siten ollut hyvän tavan vastaista.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov sekä jäsenet General Counsel Leia Ahlström, Marketing Strategist Heini Hussam, varatuomari Pia Kumpulainen, OTK Anja Peltonen, Senior Advisor Tommi Pelkonen, emerituspäätoimittaja Ville Pohjonen ja OTK Johanna Suurpää.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: HUUMAUSAINE, VERKKOKAUPPA
ARTIKLAT: 1, 2
Lausunto: MEN 17/2024
Markkinoija: Wormhole Oy
Mediat: Yrityksen verkkokauppa ja Facebook
Päätös: Huomautus