MEN 32/2020: Adimax International Ltd Oy Ab (Vaunu-Aitta)

Lausunto:
MEN 32/2020
Markkinoija:
Adimax International Ltd Oy Ab (Vaunu-Aitta)
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Adimax International Ltd Oy Ab:n Vaunu-Aitan markkinoinnista. Mainos on julkaistu Ernest Lawsonin Instagram-tilillä @ernestlawson_. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi

Instagram-kuvassa aikuinen ulkoilee vaunuissa istuvan lapsen kanssa. Julkaisussa on teksti: ”Ulkoilemassa kolmen suosikkipalleroni kanssa. (Viittaan siis lapsiini ja tohon korikseen, en tohtisi puhua kuumasta vaimostani pallerona)

Toisen lapsen myötä meidän piti hommata muutama lisätarvike (mm. nää erittäin makeet @bugaboostrollers Donkey 3 -vaunut). Alusta asti ollaan ostettu lähes kaikki tarvikkeet @vaunuaitta’sta. Tavaroitahan saa mistä vaan, mutta heidän palvelunsa ansiosta palataan aina uudestaan tuohon Ruoholahden liikkeeseen.

Vaunu-aitan tyypit neuvoo, suosittelee ja mun tapauksessa myös kokoaa ja asentaa kaiken (kiitos taas Fredrikille siitä auton turvaistuimen telakasta, sä asensit sen niin helpon näköisesti). Näinä aikoina yrittäjiä haluaa tukea, enkä keksi parempaa suositusta kaikille lapsellisille! Käykää seuraamassa @vaunuaitta -sivua, siellä he mm. esittelevät vaunuvalikoimaansa.

#kaupallinenyhteistyö #vaunuaitta”

Markkinoijan vastaus

Tarkoituksemme ei ole ollut toimia väärin, emme valitettavasti olleet tietoisia näistä seikoista aiemmin. Kävin lukemassa lisää infoa mainonnasta ja sieltä kävi selvästi esiin missä olimme tehneet väärin. Nyt olemme lukeneet tämän läpi ja omaksuneet sen. Pyysimme Ernestiä muokkaamaan julkaisua ja hän teki sen heti saatuaan infon. Lisäksi poistimme julkaisun omista kanavistamme.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

Neuvostolla on nyt kysymyksessä olevan kaltaisissa markkinoinnin tunnistettavuutta koskevissa asioissa vakiintunut ratkaisukäytäntö, minkä vuoksi puheenjohtaja voi tehdä päätöksen yksin.

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan

markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

Asian arviointi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Edellä mainitulla perusteella neuvosto katsoo, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.

Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM

Markkinoija:         Adimax International Ltd Oy Ab (Vaunu-Aitta)