Mainonnan eettinen neuvosto
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä vaikuttaja Rita Niemi-Mannisen tarinat-osion kahdesta videojulkaisusta Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” 7.2.2025. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisut ovat piilomainontaa.
Julkaisut
Vaikuttaja Rita Niemi-Manninen on julkaissut kaksi videota 7.2.2025 Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” tarinat-osiossa. Ensimmäisessä julkaisussa vaikuttaja harjoittelee painojen kanssa ja videossa on teksti ”VoimaCircuit @energypulswellnesscenter @ritalakiwellness”. Toisessa julkaisussa näytetään vaikuttajaa harjoittelun tauolla.
Yrityksen vastaus
Yritys kertoo keskustelleensa vaikuttajan kanssa ja yrityksen mukaan hän tietää, milloin mainostunniste laitetaan ja menettelee ohjeiden mukaan. Yrityksen mukaan sen vaikuttajilla on oikeus käyttää kaupallisessa yhteistyössä saamiaan vaatteita mainoksen julkaisemisen jälkeen.
Median vastaus
Vaikuttajan mukaan hän on mainostanut brändin topin uutta väriä, minkä vuoksi edeltävässä julkaisussa on ollut linkki sivustolle, alekoodi ja mainostunniste. Tummansinisiä trikoita vaikuttaja kertoo mainostaneensa jo useampaan otteeseen. Mainostunnisteella merkitty edeltävä julkaisu on siten ollut muistutus aiemmin annetusta alekoodista. Myös uuden värisestä topista saa alekoodilla alennuksen.
Vaikuttaja kertoo treenaavansa koko ajan kysymyksessä olevan brändin vaatteissa. Mainosta seuraavat julkaisut eivät ole olleet mainoksia, vaan treenisisältöä. Niissä ei ole linkkiä yrityksen sivustolle. Silloin, kun julkaisussa näkyy uusi tuote ensimmäistä kertaa, hän kertoo laittavansa julkaisuun mainostunnisteen.
Mainonnan eettisen neuvoston päätös
Mainonnan eettisen neuvoston toimivalta
Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 §:n mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen.
Asian arviointi
Asiassa on kysymys Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” tarinat-osion 7.2.2025 kahdesta julkaisusta. Kysymyksessä olevia julkaisuja ennen vaikuttaja on julkaissut yhden julkaisun, jossa on ollut mainostunniste. Lausunnonpyytäjän mukaan kahdessa jälkimmäisissä julkaisuissa on kysymys piilomainonnasta. Markkinoija on todennut, että sen vaikuttajilla on oikeus käyttää yritykseltä kaupallisessa yhteistyössä saatuja vaatteita mainoksen julkaisemisen jälkeen.
Vaikuttajan mukaan hän on mainostanut topin uutta väriä, minkä vuoksi aiemmassa julkaisussa on ollut linkki sivustolle, alekoodi ja mainostunniste. Vaikuttajan mukaan hän treenaa koko ajan kysymyksessä olevan brändin vaatteissa. Mainosta seuraavat julkaisut, jotka nyt ovat lausuntopyynnön kohteina, ovat olleet treenisisältöä eikä niissä ole linkkiä yrityksen sivustolle. Silloin, kun julkaisussa näkyy uusi tuote ensimmäistä kertaa, hän kertoo laittavansa mainostunnisteen.
Mainonnan eettinen neuvosto korostaa, että markkinoinnin käsitettä tulkitaan laajasti ja markkinoinnin tunnistettavuutta arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että vaikuttajan mainokseksi merkityssä aiemmassa julkaisussa mainitaan brändin nimi sekä kerrotaan mainostettujen tuotteiden värikoodi ja kuvassa näkyvän tuotteen koko. Lisäksi mainosjulkaisussa on mainostunniste, alekoodi ja linkki brändin sivustolle.
Lausuntopyynnön kohteena olevissa kahdessa seuraavassa julkaisussa ei ole mainostunnistetta. Mainonnan eettinen toteaa, että lausuntopyynnön kohteena olevat julkaisut ovat esitystavaltaan ja kuvakulmaltaan erilaisia kuin mainokseksi merkitty julkaisu. Julkaisuissa ei ole mainintaa brändistä, tietoja tuotteista, alekoodia eikä linkkiä brändin sivustolle. Niissä ei myöskään esitellä tuotetta mainosmaisesti, vaan videoissa huomio on vaikuttajan harjoittelun kuvaamisessa.
Esitetyn selvityksen perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, etteivät lausuntopyynnön kohteena olevat julkaisut ole Same Goal Oy:n mainoksia. Mainitulla perusteella neuvosto ei ole toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja professori Mia Hoffrén sekä jäsenet YTM Elina Hakala, Marketing Strategist Heini Hussam, General Counsel Leia Kaukonen, lehtori Tommi Pelkonen, OTK Anja Peltonen ja varatuomari Kaisa Rotkirch.
Mia Hoffrén Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
Lausunto: MEN 33/2025
Yritys: Same Goal Oy
Media: Ritaki Oy / Vaikuttaja Rita Niemi-Manninen (Instagram-käyttäjänimi:
ritaniemiofficial)
Alusta: Instagram
Päätös: Ei toimivaltaa