MEN 34/2025 Biomed Oy (aputoiminimi: TerveysSummit)

Lausunto:
34/2025
Markkinoija:
Biomed Oy (aputoiminimi: TerveysSummit)
Media:
sovellus
Päätös:
ei toimivaltaa
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä vaikuttaja Rita Niemi-Mannisen kahdesta tarinat-osion julkaisusta Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” 20.2.2025. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisut ovat piilomainontaa. Lausunnonpyytäjä perustelee käsitystään sillä, että tilin samaa aihepiiriä koskevat julkaisut 21.2.2025 on merkitty mainostunnisteella.

Julkaisu

Vaikuttaja Rita Niemi-Manninen on julkaissut 20.2.2025 Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” tarinat-osiossa kaksi julkaisua. Ensimmäisessä kuvassa on teksti ”Biomed Oy @biomedhealth”. Toisessa kuvassa on kuva rappukäytävän taulusta ja  teksti ”@biomedhealth @terveyssummit”.  

Yrityksen vastaus

Rita Niemi-Manninen on 20.2.2025 ollut Biomed-toimitiloissa vieraana KauneusSummit-tapahtumaan haastateltavana. Hänelle ei makseta palkkiota siitä. Biomed Oy on tapahtuman tuottaja, minkä vuoksi kuvaukset on tehty yrityksen toimitiloissa. Kysymyksessä ei ole kaupallinen yhteistyö, jossa vaikuttaja esittelisi yrityksen tuotteita tai itse yritystä palkkiota vastaan.

Median vastaus

Vaikuttajan mukaan hän on ollut käymässä Biomedhealth-toimitiloissa ennen Terveyssummit-tilaisuutta. Hänen mukaansa mainostunnistetta ei olisi tarvittu edes julkaisuun 21.5.2025, koska kysymys on ollut ilmaisjaksoista ja ei-kaupallisesta toiminnasta.

Mainonnan eettisen neuvoston päätös

Mainonnan eettisen neuvoston toimivalta

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 §:n mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen.

Asian arviointi

Asiassa on kysymys Instagram-tilin ”ritaniemiofficial” 20.2.2025 tarinat-osion julkaisuista. Lausunnonpyytäjän mukaan kysymys on piilomainonnasta. Yritys ja vaikuttaja kiistävät, että kysymyksessä olisi kaupallinen yhteistyö. Yritys korostaa, että Niemi-Manniselle ei ole maksettu palkkiota.

Esitetyn selvityksen perusteella mainonnan eettinen neuvosto toteaa, etteivät julkaisut ole mainoksia, minkä vuoksi se ei ole toimivaltainen lausumaan asiasta enemmälti.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja professori Mia Hoffrén sekä jäsenet YTM Elina Hakala, Marketing Strategist Heini Hussam, General Counsel Leia Kaukonen, lehtori Tommi Pelkonen, OTK Anja Peltonen ja varatuomari Kaisa Rotkirch.

Mia Hoffrén                                         Paula Paloranta

puheenjohtaja                                     sihteeri

Lausunto:             MEN 34/2025

Yritys:                   Biomed Oy (aputoiminimi: TerveysSummit)

Media:                   Ritaki Oy / Vaikuttaja Rita Niemi-Manninen

                              (Instagram-käyttäjänimi: ritaniemiofficial)

Alusta:                  Instagram                

Päätös:                 Ei toimivaltaa