MEN 41/2023 Nicobros OÜ (Pussit.com-brändi)

Lausunto:
41/2023
Markkinoija:
Nicobros OÜ (Pussit.com-brändi)
Media:
suoramarkkinointi
Päätös:
huomautus
Artikla:
1 artikla - Perusperiaatteet
2 artikla - Yhteiskunnallinen vastuu

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Itsemurha-aihetta käytettiin markkinoinnin tehokeinona. Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Nicobros OÜ:n sähköpostilla lähetetystä suoramarkkinoinnista. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan markkinointi on hyvän tavan vastaista itsemurha-aiheen takia.

Markkinointi

Sähköpostitse lähetyn suoramarkkinointiviestin otsikko on ”Päivän iloisin tarina”. Teksti kuuluu seuraavasti:

”Ulkona sataa. Vituttaa, Kesä meni, rahat meni, terveys meni. Katson ulos ikkunasta ja syksyinen viima käy luihin ja ytimiin jopa kolminkertaisen ikkunalasin läpi silmäillessä. Nainenkin jätti ja jäljellä on enää tyhjä koti. Rasvaisiko köyden vai hyppäisikö viidennestä kerroksesta ilman laskuvarjoa?

Avaan sähköpostin jättääkseni hyvästit läheisilleni ja hakeakseni lisää motivaatioita viimeiseen hyppyyn lukemalla mainosviestejä toinen toistaan ärsyttävimmiltä yrityksiltä, joilta en ole koskaan mitään tilannut. Mutta mitä silmäni näkevätkään? Viesti Pussi.comin Mikolta!

Laitan köyden takaisin kaappiin ja suljen ikkunan. Ei tämä elämä niin kauheaa olekaan. Laadukkaat nikotiinipussit tulevat reilulla alennuksella pian kotiin ja elämä hymyilee jälleen hetken ajan!

Älä vielä luovuta! Nimittäin kaikki Volt nikotiinipussit -15% ja nyt vain sähköpostilistamme jäsenille.”

Tekstin jälkeen viestissä on linkit alennetuilla hinnoilla myytäviin tuotteisiin ja alennuskoodi.

Markkinoijan vastaus

Markkinointiviesti sisälsi erittäin epäasiallista ja loukkaavaa sisältöä. Vitsailu itsemurhalla ja itsetuhoisuudella on tuomittavaa. Viestin lähettäminen oli harjoittelijamme virhe.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettisen neuvoston säännöt

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 § mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen. Neuvosto voi antaa ennakkolausuntoja (Copy Advice).

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla. Markkinoinnissa on noudatettava hyvää liiketapaa. Markkinointi ei saa heikentää yleisön luottamusta markkinointiin.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä.

Asian arviointi

Asiassa on kysymys sähköpostitse lähetetystä suoramarkkinointiviestistä. Viestissä kerrotaan tarina itsemurhaa suunnittelevasta henkilöstä, joka ilahtuu huomatessaan nikotiinipussimarkkinointiviestin. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska siinä käsitellään itsemurhaa. Markkinoijan myöntää, että viesti on epäasiallinen.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Itsemurhan käyttämistä markkinoinnin tehokeinona voidaan katsoa tällaiseksi menettelyksi.

Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija on menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 ja 2 artiklojen vastaisesti. Markkinointi on hyvän tavan vastaista.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

Päivi Romanov                                         Paula Paloranta

puheenjohtaja                                           sihteeri

ASIASANAT: ITSEMURHA, SUORAMARKKINOINTI

ARTIKLAT: 1, 2