MEN 48/2020: C More Entertainment Finland Oy

Lausunto:
MEN 48/2020
Markkinoija:
C More Entertainment Finland Oy
Media:
tv
Päätös:
vapauttava
Artikla:
2 artikla - Yhteiskunnallinen vastuu

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainoksen esitystapa huomioon ottaen mainoksen ei voitu tulkita olevan hyvän tavan vastainen.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä C More Entertainment Finland Oy:n mainoksesta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainoksessa viitataan muutama vuosi sitten tapahtuneeseen lapsen kuolemaan johtaneeseen rikokseen, minkä vuosi se on mauton ja vastenmielinen.

Mainos        

Kysymyksessä on C More -palvelun televisiomainos. Mainoksen alussa naisella on kumisaappaat kädessään. Hän katselee ympärilleen ja käärii sitten olohuoneen maton rullalle. Ovikello soi ja nainen avaa oven. Mies kukkakimppu kädessään astuu sisään. Mies ja nainen halaavat toisiaan.

Nainen: Moi!
Mies: Moi!
Nainen: Tuu vaan.

He astuvat peremmälle naiseen asuntoon ja mies katselee ympärilleen. Hän näkee lattialla mattorullan, jonka toiseen päähän on asetettu saappaat siten, että saappaiden varret ovat osittain mattorullan sisällä. Miehen ihmetellessä näkemäänsä nainen sanoo: ”Se on mun eksä”. Nainen ottaa kukat mieheltä ja poistuu hymyillen, ja mies seuraa naista hymyillen hänkin.

Kuvaan ilmestyy teksti: ”Koukussa draamaan”, jonka jälkeen mainoksessa esitetään muutama lyhyt kohtaus C More -palvelun ohjelmista. Lopuksi ruutuun tulee teksti: ”C More, cmore.fi”.

Mainostajan vastaus

Tarkoituksena ei ole ollut aiheuttaa ahdistusta tai toimia hyvän tavan vastaisesti. Mainossarjassa kaksi fiktiivistä hahmoa käsittelevät arjen tavallisia kohtaamisia omintakeisella huumorillaan. He näkevät draamaa kaikessa. Tämä liitetään mainoksen lopun mainoslauseeseen ”Koukussa draamaan”.

Mainoksen mies hymyilee naisen vastaukselle, että maton sisällä olisi hänen ex-puolisonsa ja astuu turvallisin mielin sisään huoneeseen. Hän ymmärtää naisen vitsailevan ja sen, ettei maton sisällä ole muuta kuin kengät ja ettei väkivallantekoa ole tapahtunut. Kengät ovat isoa miesten kokoa eli yhteyttä lapseen maton sisällä ei pitäisi syntyä. Mainoksessa tuodaan huumorin keinoin esille pariskunnan välistä dramatisointia. Mainoksen tarkoituksena ei ole ollut vähätellä ihmisarvoa, viitata väkivaltaan tai toimia muutoin hyvän tavan vastaisesti.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettisen neuvoston tehtävä

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely markkinoinnissa hyvän tavan vastaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt.

Neuvosto ei ota kantaa siihen, onko mainos hyvän maun mukainen.

Sovellettavat säännöt

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa.

Markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä.

Markkinoinnissa ei saa hyväksyä väkivaltaa, laittomuutta tai muutoin yhteiskunnan vastaista käyttäytymistä. Markkinoinnissa ei myöskään tule yllyttää tällaiseen käyttäytymiseen.

Asian arviointi

Asiassa on kysymys televisiokanavan mainoksesta, jossa draaman keinoin kuvataan kanavan tarjontaa. Mainoksessa näytetään elokuvakliseenomaisesti, miten nainen lavastaa olohuoneensa ennen vieraan saapumista. Mainoksessa näytetään, miten tyhjän mattorullan sisälle on laitettu tyhjät isokokoisen saappaan varret.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainoksen esitystapa, mukaan lukien humoristinen tunnelma, huomioon ottaen kuvauksen ei voida yleisesti tulkita viittaavan rikokseen.

Mainosta kokonaisuutena arvioiden neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Mainos ei ole hyvän tavan vastainen

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet varatuomari Sanna Holkeri, päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen, lainsäädäntöneuvos Katri Kummoinen ja Compliance Officer Raija Tuokko.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: RIKOKSEEN VIITTAAMINEN

Lausunto:             MEN 48/2020
Markkinoija:         C More Entertainment Finland Oy
Media:                   Televisio (MTV3)
Päätös:                 Vapauttava lausunto