MEN 48/2024 Ritaki Oy ja yrittäjä Rita Niemi-Manninen

Lausunto:
48/2024
Markkinoija:
Ritaki Oy ja yrittäjä Rita Niemi-Manninen
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

    LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

    Lausuntopyyntö

    Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Ritaki Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu yrityksen Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial”.

    Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu on piilomainontaa.

    Markkinointi

    Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” on julkaistu mainos (liite 1). Julkaisussa on kuvan ohella teksti:

    ”🔥SUPERSUNNUNTAI🔥 Kesäkuntoon -valmennuksen ovet ovat auki ja valmennus koko päivän ennakkotilaajan edulla -60%‼️KESÄKUNTOON-valmennus uusiutui!!!

    ☀️ Tehokkaat aineenvaihduntaa buustaavat ruokavaliot, joilla voit hyvin ja näet tuloksia! + Ohjeet miten rakentaa kestävää ravitsemusta myös ilman kalorien laskemista tai ruokien punnitsemista

    ☀️ Uusi viikkokalenteri- JOKA ARKIPÄIVÄ UUSI LUUKKU!! Luukut sisältävät matkaasi tukevia videoita, artikkeleita, mentaalivalmennusta, treenejä ja vinkkejä

    ☀️ Ritaki reseptikirja valmennuksen suosituimmista resepteistä

    ☀️ 25 kokonaan ohjattua kotitreeniä + joka maanantai vielä uusi kotitreeni! Kotitreeneissä eri tasot on huomioitu, aloittejilasta edistyneemmän on turvallista ja tehokasta treenata mukana!

    ☀️ Suosittu suljettu Facebook-ryhmä ja upea ryhmän tuki koko valmennuksen ajan

    ☀️ Uusi Kesäkuntoon 3-jakoinen kuntosaliohjelma

    Uudistettu, entistä selkeämpi runko antaa sinulle rakenteen arkeen, jota pystyt hyödyntämään vielä vuosienkin päästä. Opit löytämään juuri sinulle sopivia uusia tapoja ja askeleita 👣mutta myös tärkeitä kantavia ajattelumalleja💬🔗 Me autamme💯%! Mennään yhdessä kohti sinun tavoitteitasi! 💛

    ➡️ 8.4. startataan huippu 4 viikkoinen!🔥

    ➡️ Hyödynnä SUPERSUNNUNTAIN -60% huippuetu!! Nyt mukaan osoitteessa: www.ritaki.fi✔️

    ➡️ Meillä voit maksaa tutuilla verkkomaksuilla, Smartumilla, E-passilla ja Edenrekillä

    @ritakiwellness

    #kesäkuntoon #supersunnuntai #ritaki

    #ritakiwellness #hyvinvointivalmennus”

    Markkinoijan vastaus

    Kysymyksessä on oma yrityksemme, joka käy hyvin selväksi Instagram-profiilistani. Olen yrityksen toimitusjohtaja. Profiilissani on linkitys yrityksen sivustolle ja myös @ritakiwellness-linkitys. Tämän vuoksi mainokseen ei ole tarvetta lisätä mainosmerkintää.

    Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

    Mainonnan eettisen neuvoston säännöt

    Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 § mukaan mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen. Neuvosto voi antaa ennakkolausuntoja (Copy Advice).

    Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

    Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

    ICC:n markkinointisääntöjen määritelmien mukaan markkinointi tarkoittaa mainontaa ja muuta markkinointia, kuten myynninedistäminen, sponsorointi, suoramarkkinointi ja digitaalinen markkinointi. Käsitettä tulee tulkita laajasti. Se tarkoittaa viestintää, jota markkinoija itse tai joku hänen lukuunsa harjoittaa, ja jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuotteen myynninedistäminen tai kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen mainitussa tarkoituksessa.

    ICC:n markkinointisääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

    Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

    ICC:n markkinointisääntöjen 23 artiklan toisen kappaleen mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.

    ICC:n markkinointisääntöjen 23 artiklan viidennen kappaleen mukaan kustantajan, median, alihankkijan ja muun toimijan, joka kustantaa, välittää, toimittaa tai jakelee markkinointia, on noudatettava asianmukaista huolellisuutta omassa toiminnassaan.

    ICC:n markkinointisääntöjen suoramarkkinointia ja digitaalista markkinointia koskevan C1 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi 7 artiklan edellyttämällä tavalla. Otsikko tai muu aihetta kuvaava tunniste ei saa olla harhaanjohtava, ja viestinnän kaupallista luonnetta ei saa peitellä.

    Kun markkinoija on antanut tai tarjonnut vastiketta tuotteen suosittelemisesta tai sen arvioinnista, menettelyn kaupallinen luonne tulee käydä selkeästi ilmi. Tällaisesta menettelystä ei tule syntyä sellaista kuvaa, että se olisi yksittäisen kuluttajan tai muun tahon omaehtoinen lausuma.

    Markkinoijan tulee varmistaa, että sen sosiaalisen median sivuston tai profiilin kaupallinen luonne ilmenee selkeästi, ja että niissä noudatetaan hyvää liiketapaa.

    Tulee välttää sellaisen kuvan, äänen tai tekstin käyttöä, joka kokonsa tai muun visuaalisen ominaisuutensa vuoksi on omiaan heikentämään markkinoinnin luettavuutta tai ymmärrettävyyttä.

    Asian arviointi

    Asiassa on kysymys Instagram-tilillä ”ritaniemiofficial” julkaistusta mainoksesta, jossa ei ole mainostunnistetta. Instagram-tilin profiilissa on teksti: ”Rita 💎 Ritaki Oy Valmentaja Euroopanmestari kilpa-aerobic🏆Fysioterapeutti/PT/NLP-lisensoitu @ritakiwellness🌴🐍 Selviytyjät Suomi 2024”.

    Lausunnonpyytäjän mukaan kysymys on piilomainonnasta. Yrityksen toimitusjohtaja Rita Niemi-Mannisen mukaan mainosmerkintä ei ole tarpeen, koska kysymys on oman yrityksen markkinoinnista ja se ilmenee ”Instagram profiilistani”. Hän painottaa, että ”Profiilissani on linkitys yritykseni sivustolle ja myös @ritakiwellness linkitys”.

    Mainonnan eettinen neuvosto korostaa, että ICC:n markkinointisääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava aina esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Piilomainontakielto on yleinen. Se ei koske yksinomaan vaikuttajamarkkinointia, vaan kaikentyyppistä markkinointia. Myös oman yrityksen markkinointi on oltava tunnistettavissa markkinoinniksi ja tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

    Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että usein mainos on tunnistettavissa mainokseksi jo sellaisenaan, kun se julkaistaan yrityksen omalla Instagram-tilillä, jossa on ainoastaan kaupallista sisältöä. Kuitenkin etenkin silloin, kun mainos julkaistaan Instagram-tilillä, jossa on sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, kuluttajan voi olla vaikea tunnistaa mainoksia muusta sisällöstä. Tällöin mainos on merkittävä mainokseksi.

    Nyt arvioitavana olevassa tapauksessa yrityksen toimitusjohtaja Rita Niemi-Manninen julkaisee ”ritaniemiofficial”-tilillä sekä yrityksen mainoksia että henkilökohtaisia julkaisuja, kuten kuvia lapsesta ja lemmikistä. Näiden lisäksi Rita Niemi-Manninen julkaisee tilillä kaupallisia yhteistöitä toisten yritysten lukuun. Siten tilillä on sekaisin erityyppisiä julkaisuja. Lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu ei ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa.

    Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija on menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti. 

    Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää ilmaisua ”mainos”.

    Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

    Päivi Romanov                                         Paula Paloranta

    puheenjohtaja                                          sihteeri

    ASIASANAT: OMAN YRITYKSEN MAINOSTAMINEN, PIILOMAINONTA, INSTAGRAM

    ARTIKLAT: 7, C1

    Lausunto:     MEN 48/2024

    Markkinoija: Ritaki Oy ja yrittäjä Rita Niemi-Manninen

    Alusta:         Instagram

    Päätös:        Huomautus