Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Minorito Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Rouva Keto Oy:n Instagram-tilillä rouvaketo. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.
Markkinointi
Instagram-tilillä rouvaketo on julkaistu kuva naisesta kangaskassi olallaan. Kassissa on Aarja Health -tavaramerkki.
Julkaisussa on muun ohella teksti:
”Oletkohan jo tutustunut näihin laadukkaisiin ja puhtaisiin kotimaisiin ravintolisiin? Kurkkaahan Aarja Healthin nettikauppaan ja muista tilatessasi koodi rouvaketo15, jolla saat -15% tilauksestasi! Minulla on ilo ja kunnia toimia Aarja Helthin lähettiläänä ja olla kertomassa näistä upeista kotimaista tuotteista ja Aarjan hienosta brändistä.”
Markkinoijan vastaus
Olemme tehneet kirjallisen sopimuksen kaikkien vaikuttajien kanssa. Sopimus on tehty yhdessä lakitoimiston kanssa. Sopimuksessamme mainitaan, että vaikuttajiemme ”tulee huolehtia siitä, että hänen Sopimuksen puitteissa tekemistään sosiaalisen median julkaisuista käy Minoriton ohjeistuksen mukaisesti ja selkeällä tavalla ilmi, että kysymyksessä on kaupallinen yhteistyö”.
Lisäksi olemme pyytäneet vaikuttajia lähettämään meille julkaisut, ja osa lähettää ne meille. Kyseisen julkaisun on tehnyt ja suunnitellut Rouva Keto. Ymmärrän, että meidän tulee tietenkin valvoa, että julkaisut ovat hyvän tavan tapaista mainontaa. Sopimuksessamme on, että hän julkaisee kaupallisen yhteistyön merkeissä julkaisun kuukausittain. Eikä missään nimessä ole ollut tarkoitus, että julkaisut olisivat harhaanjohtavia tai hyvien tapojen vastaisia. Olen ollut tänään yhteydessä vaikuttajaan ja hän kertoi, että on merkinnyt kaikkiin julkaisuihin kaupallisen yhteistyön aina loppuun.
Aiomme olla tarkempia vastaisuudessa, että kaupalliset tarkoitusperät käyvät selkeämmin ilmi ja käymme asian läpi vaikuttajien kanssa. Ei tietenkään ole hyvä asia, jos merkintää ei huomata. Kyseinen vaikuttaja vaihtoi heti merkinnän julkaisun alkuun ja lupasi laittaa jatkossakin *kaupallinen yhteistyö -lauseen heti postauksen alkuun. Hoidamme itse vaikuttajamainontaa, ja mikäli huomaamme virheen puutumme asiaan. Olemme valvoneet etenkin terveysväittämiä ja jatkossa tarkemmin myös näitä merkintöjä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Sovellettavat säännöt
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan
markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.
Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.
Asian arviointi
Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulee olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston varapuheenjohtaja varatuomari Sanna Holkeri, päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen, Marketing Strategist Heini Hussam ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.
Sanna Holkeri Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM
Lausunto: MEN 5/2021
Markkinoija: Minorito Oy (Aarja Healt -tuotemerkki)
Media: Rouva Keto Oy (Instagram-käyttäjänimi: rouvaketo)
Alusta: Instagram
Päätös: Huomautus