Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Kauhuelokuvan isokokoinen ulkomainos, jossa oli kuva hirviön päästä, oli pienille lapsille pelottava. Mainos oli hyvän tavan vastainen.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä SF Film Finland Oy:n Venom-kauhuelokuvan ulkomainoksesta, joka on ollut bussipysäkeillä. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainos on lapsille pelottava.
Markkinointi
Kauhuelokuvan isokokoinen ulkomainos on ollut esillä bussipysäkeillä. Mainoskuvassa on hirviön pää ja sitä reunustaa isokokoiset torahampaat.
Markkinoijan vastaus
Kuluttajan huoli on ymmärrettävä. Myönnämme, että mainos on hyvinkin saattanut pelottaa pieniä lapsia. Bussipysäkillä mainospintoihin syttyvät valot paljastivat julisteesta lisäelementtejä. Meillä oli vaikeuksia löytää elokuvan kansainvälisistä mainosmateriaaleista tarkoitukseen sopivaa kuvaa. Teknisesti sopivan materiaalin löytäminen vei huomion ja unohdimme ajatella mainoksen sopivuutta pienimmille. Mainos on ollut nähtävillä mediatoimistossa ja ulkomainosyrityksessä, mutta kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota sen pelottavuuteen.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt
ICC:n markkinointisääntöjen määritelmän mukaan lapsi tarkoittaa alle 13-vuotiasta henkilöä.
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa tai heitä esittävässä markkinoinnissa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Lapsille tai nuorille kohdistetussa mediassa ei saa markkinoida tuotteita, jotka ovat heille laittomia tai sopimattomia. Markkinointi ei saa sisältää aineistoa, joka saattaa vahingoittaa lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti.
Asian arviointi
Ulkomainos bussipysäkeillä mainostaa kauhuelokuvaa, jonka ikäraja on 12 vuotta. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos pelottaa lapsia. Markkinoija on myöntänyt, että juliste on saattanut pelottaa pieniä lapsia.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että hirviön päätä esittävä isokokoinen ulkomainos on ollut pienille lapsille pelottava. Julkisessa tilassa, kuten bussipysäkeillä, lapset eivät ole voineet välttyä näkemästä mainosta.
Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija on menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 18 artiklan vastaisesti. Mainos on hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet Marketing Strategist Heini Hussam, OTK Katri Kummoinen, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen ja kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: LAPSILLE SOPIMATON, PELOTTAVA, ULKOMAINOS
Lausunto: MEN 6/2022
Markkinoija: SF Film Finland Oy
Media: Ulkomainos
Päätös: Huomautus