Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Virapuda Oy:n Danerolles-leivonnaisten markkinoinnista. Mainokset on julkaistu vaikuttaja Alexa Dagmarin Instagram-tilillä alexadagmar. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisut eivät ole tunnistettavissa markkinoinniksi.
Markkinointi
Instagram-tilin alexadagmar Story-osiossa on mainostettu Danerolles-leivonnaisia ja niissä on seuraavat merkinnät: ”@danerollesfi”, ”#danerollescroissants”, ”#danerolles” ja ”#danerollesfi”.
Lisäksi ensimmäisissä julkaisuissa on vasemmassa yläreunassa Instagramin merkintätyökalun teksti ”Maksettu kumppanuus käyttäjän danerollesfi kanssa”. Julkaisuissa ei ole muuta mainostunnistetta. Viimeisestä Story-julkaisusta puuttuu myös merkintätyökalun teksti.
Markkinoijan vastaus
Ennen yhteistyötä brändin maahantuonnin edustaja on tavannut vaikuttajan ja ollut häneen yhteydessä viestitse. Hänelle on annettu ohjeistus asianmukaisesta, Kilpailu -ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaisesti merkitsemisestä (yhteistyö tulee olla selvästi merkittynä jokaisen julkaisun alussa/näkyvällä paikalla tekstillä ”Kaupallinen yhteistyö @danerollesfi kanssa”). Lisäksi on pyydetty käyttämään Instagramin omaan Branded Content -työkalua yhteistyön merkitsemiseen. Tätä työkalua on käytetty, mikä ei ikävä kyllä näy ilmoituksen tehneen kuluttajan kuvankaappauksissa.
Tekstillä merkitseminen on jäänyt vaikuttajalta käyttämättä Instagram Story -julkaisuissa. Brändin puolesta pahoittelemme tapahtunutta puutteellista merkintää.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Sovellettavat säännöt
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan
markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.
Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.
Asian arviointi
Markkinoija on myöntänyt, että mainoksia ei ole merkitty asianmukaisesti.
Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet varatuomari Sanna Holkeri, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen, Marketing Strategist Heini Hussam, päätoimittaja Ville Pohjonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM STORY
Lausunto: MEN 7/2021
Markkinoija: Virapuda Oy (Danerolles-tuotemerkki)
Media: Alexa Dagmar (Instagram-käyttäjänimi: alexadagmar)
Alusta: Instagram
Päätös: Huomautus