Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Varusteleka Oy:n markkinoinnista. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan yrityksen verkkosivusto on hyvän tavan vastainen, koska se on Ruotsia syrjivä. Ruotsin lipun kohdalla on maininnat "Jonkun maan lippu", "Me ei olla ihan varmoja minkä maan lippu tää on" ja "Katottiin kartasta, muttei löydetty.”. Lisäksi Ruotsi on yhdessä liitekuvassa poistettu kartalta.
Markkinointi
Varusteleka Oy markkinoi verkkosivuillaan eri maiden lipputuotteita. Ruotsin lipun kohdalla on tekstit: ”Jonkun maan lippu, 150 x 90 cm Hinta 5.99 EUR sis. alv Toimitus alkaen 3.50 EUR Ilmainen 100 vrk palautusoikeus Ilmainen toimitus yli 100 EUR tilauksiin Me ei olla ihan varmoja minkä maan lippu tää on.” ja ”Katottiin kartasta, muttei löydetty.” Lisäksi Ruotsin valtion maa-alue oli poistettu kartalta.
Markkinoijan vastaus
Olemme muuttaneet lipun tiedot vastaamaan muita myynnissä olevia lipputuotteita.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettisen neuvoston toimivalta
Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 1 kohdan mukaan sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely markkinoinnissa hyvän tavan vastaista.
Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä ei ole ottaa kantaa markkinoinnin hyvän maun mukaisuuteen.
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla. Markkinoinnissa on noudatettava hyvää liiketapaa. Markkinointi ei saa heikentää yleisön luottamusta markkinointiin.
Asian arviointi
Asiassa on kysymys yrityksen verkkokaupan lipputuotteiden markkinoinnista. Lausunnonpyytäjän mukaan markkinointi syrjii Ruotsin valtiota, koska Ruotsin lippua ei ole nimetty asianmukaisesti, vaan sen osalta on käytetty ilmaisuja "Jonkun maan lippu", "Me ei olla ihan varmoja minkä maan lippu tää on." ja "Katottiin kartasta, muttei löydetty.”. Lisäksi Ruotsin valtion maa-alue on poistettu kartalta. Markkinoija kertoo muuttaneensa verkkosivujaan siten, että Ruotsin lipputuotteiden tiedot ilmoitetaan vastaavalla tavalla kuin muiden maiden lipputuotteiden tiedot.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, ettei asiassa voi olla kysymys syrjinnästä, koska väitetty syrjinnän kohde ei ole henkilö tai henkilöryhmä. Huumorin käyttäminen markkinoinnin tehokeinona on sinällään sallittua.
Markkinointia kokonaisuutena arvioiden mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei se ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen tai muutoin hyvän tavan vastaista.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet Senior Advisor Tommi Pelkonen, kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen ja päätoimittaja Ville Pohjonen.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANA: LIPPUJEN MARKKINOINTI
Lausunto: MEN 9/2022
Markkinoija: Varusteleka Oy
Media: Varusteleka Oy:n verkkosivusto
Päätös: Vapauttava lausunto