Mainonnan eettinen neuvosto
MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI
Lausunto: 27/2009
Mainostaja: Kentonec Oy / Kaalimato
Mainos: Radiomainos
Asia: Lapsille sopimaton mainonta
Annettu: Helsinki, 2.11.2009
Päätös: Huomautus
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä kuluttajilta aikuisten erotiikkatuotteita mainostavista radiomainoksista, joita on esitetty päivällä Voice, Suomipop ja Radio Nova–radiokanavilla. Lausunnonpyytäjien käsityksen mukaan mainokset ovat sisältönsä puolesta lapsille sopimattomia. Mainokset kiinnostavat lapsia ainakin ”kaalimato.com” –ilmaisun vuoksi. Lapset muistavat helposti kyseisen verkko-osoitteen ja etsivät sivuston internetistä.
Mainosten sisältö
Radio Nova on esittänyt kanavallaan seuraavan mainoksen:
Aikuisten erotiikkaliike kaalimato.com on uudistunut. Tule, tutustu, tilaa ja yllätä itsesi, kumppanisi tai ystäväsi. kaalimato.com
Muilla kanavilla esitetyt radiomainokset:
Kaksi naista keskustelee:
- Hei, onks Penalla jo meisselin huoltosetti?
- Jep, kuule hommasin sille ihan koko hoidon, freshlight tekopimperon, liukuvoidetta ja pari dvd:tä, tekee meisselille hyvää.
Kaksi miestä keskustelee:
- Ostinpa vaimolle lahjaksi mirrinhoitosetin.
- Aijaa, mitäs siihen kuuluu?
- Kaalimato vibraattori.
- Mikä?
- Niin, ja sit yks dildo ja liukuvoidetta.
Kaksi naista keskustelee:
- No Marjukka, ootko ajatellut juhannustaikoja tehdä?
- Tottahan toki, mulla on sellanen taikasauva.
Kaksi miestä keskustelee:
- Pena.
- Moro, onks tiukka paikka?
- Joo, on.
Kaksi naista keskustelee:
- Kuule, mä ajattelin ostaa piristykseks parit rohkeet asusteet, haluun vähän vaihtelua makuuhuoneeseen.
- Joo, joo.
- Hei, pitäiskö olla hoitsu vai poliisi vai kissanainen?
Kunkin mainoksen lopussa naisääni sanoo: ”Kaalimato.com, tarvikkeita aikuisille, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.”
Vastineet
Kentonec Oy (mainostaja):
Mainostaja ei ole antanut neuvostolle pyydettyä vastinetta.
Metroradio Finland Oy, Radio Nova ja SBS Finland Oy (mediat):
Radio Nova ilmoittaa keskeyttäneensä kyseessä olevan tuotteen mainonnan kesken kampanjan ja pahoittelee sattunutta.
Metroradio kertoo ajaneensa kesällä 2009 Radio SuomiPOPilla lausuntopyynnössä mainittuja radiospotteja arkisin ja viikonloppuisin kello 06-18. Radio SuomiPOPin kohderyhmä on 25-44 –vuotiaat, eli kyseistä kanavaa ei ole suunnattu alle 18-vuotiaille. Olemme nyt päättäneet, että jos ja kun kaalimato.com haluaa seuraavan kerran mainostaa taajuudellamme, ajamme spotteja vain päivisin tai pääosin päivisin. Tämä siitä syystä, että esimerkiksi päivisin 10-14 välillä nuoria kuuntelijoita on vähiten johtuen mm. koulunkäyntiajoista. Lisäksi mainoksia voidaan ajaa myöhäisilloissa ja yöaikaan.
The Voice –radioasema ilmoittaa, että kyseessä olevan mainostajan radiomainoksia ajettiin 25.5. – 29.6.2009 kellon ympäri. Sama kampanja oli käynnissä The Voice TV:ssä, josta neuvosto antoi huomautuksen. Kesäkuun jälkeen radioasema ei ole esittänyt kyseisen mainostajan mainoksia. TV-mainoksesta saadun huomautuksen jälkeen olemme päättäneet, että jos ja kun mainostaja haluaa seuraavan kerran mainostaa taajuudellamme, ajamme spotteja vain/pääosin päivisin. Tämä siitä syystä, että esimerkiksi päivisin klo 10-14 nuoria kuuntelijoita on vähiten koulunkäyntiaikojen vuoksi. Lisäksi mainoksia voidaan ajaa myöhäisilloissa ja yöaikaan. Spottien sisällöt sovitaan asiakkaan kanssa siveellisemmiksi.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista. Perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinointivälineessä ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita.
Mainoksissa mainostetaan erotiikkatuotteita. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että erotiikkatuotteiden myynti on sallittua, minkä vuoksi myös niiden markkinointi sinänsä on sallittua. Seksuaalisen sisältönsä vuoksi kyseessä olevan kaltaiset mainokset ovat kuitenkin lapsille sopimattomia. Lisäksi neuvosto toteaa, että mainokset saattavat hämmentää ja loukata yksittäisten henkilöiden näkemystä säädyllisyydestä.
Mainonnan eettisen neuvoston vakiintuneen ratkaisukäytännön (esim. MEN 21/2008) mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, jos se seksuaalisen sisältönsä vuoksi on lapsille sopimaton ja mainosta esitetään ennen klo 21. Esitetyn selvityksen mukaan mainoksia on esitetty radiokanavilla päiväsaikaan, jolloin myös lapset ovat voineet kuulla mainokset.
The Voice Radio ja Radio SuomiPOP ovat vastineissaan todenneet, että ne aikovat vastaisuudessa esittää mainoksia klo 10-14 sekä myöhäisillasta. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että monet alaikäiset kuuntelevat radiota myös päiväsaikaan, minkä vuoksi seksuaalisen sisältönsä vuoksi lapsille sopimattomien mainosten esittäminen päivällä ei ole hyvän markkinointitavan mukaista.
Lisäksi mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että se on antanut mainostajalle huomautuksen samantyyppisestä mainonnasta 29.4.2009. ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 26 artiklan mukaan markkinoijan, mainostoimiston, julkaisijan tai muun alalla toimivan ei tule osallistua sellaisen mainoksen tai markkinointitoimenpiteen julkistamiseen, levittämiseen tai vastaavaan menettelyyn, jos markkinoinnin itsesääntelytoimielin on katsonut, että kyseisen kaltainen markkinointi on sääntöjen vastaista.
Edellä mainituilla perusteilla ja ottaen erityisesti huomioon mainosten esitysaika sekä mainoksissa esitetty verkkosivuosoite mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainokset ovat ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan vastaisia ja siten hyvän markkinointitavan vastaisia.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, päätoimittaja Lauri Kontro, varatuomari Pirkko Mäkinen ja professori Liisa Uusitalo.
Outi Antila
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri