MEN lausunto 8/2010 UNIBET-mainoksesta

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO 3.5.2010

Lausunto: MEN 8/2010
Mainostaja: Unibet Group plc
Annettu: Helsinki, 3.5.2010
Päätös: Vapauttava lausunto

LAUSUNTO UNIBET- MAINOKSESTA

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä yksityishenkilöiltä internetin Spotify-musiikkipalvelussa esitetystä Unibet-vedonlyöntisivuston mainoksesta.

Lausunnon pyytäjien käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska vedonlyönnillä ja seksuaalisella tai sosiaalisella suosiolla ”kissojen” keskuudessa ei todellisuudessa ole yhteyttä, eikä tällaista pitäisi tuoda mainoksessa esille.

Toisena perusteena on esitetty, että mainos on seksistinen ja hyvän maun vastainen eikä sitä voi ohittaa tai asettaa äänettömäksi Spotify-musiikkipalvelussa. Palvelua käyttävät myös lapset ja nuoret, joille uhkapelin mainostaminen on epäeettistä.

Mainoksen sisältö

Miesääni: ”Arkipäivän sankari. Jos elämäsi on neonvalojen sijaan väritetty puuväreillä, aloita urheiluvedonlyönti jo tänään. Unibet-mies saa kissan kuin kissan kynsimään selkänahkasi naarmuille.”

Naisääni: ”Uuh aah ihana Unibet-mies lisää lisää.”

Miesääni: ”Löydä sinäkin Tommi Nikusen neuvoilla olympiamäkihypyn kisatunnelmassa oma sisäinen Unibet-miehesi. Ja voita samalla vip-liput Salpausselän kisoihin Unibetin sivuilta. Geimit pelattavissa livenä ja parhailla kertoimilla.”

Naisääni: ”Unibet, (taustalla kuuluu suudelmaa muistuttava muiskautus) pelaajilta pelaajille.”

Mainostajan vastine

Mainos on suunniteltu huumorimielellä. Mainos on parodia, jossa korostetaan liioittelevia ja koomisia elementtejä. Mainos irvailee tietyille lajityypin kliseille. Sen keskiössä on camp-henkinen mielikuvitushahmo Unibet-mies, joka aina voittaa kaiken. Unibet-miehen on tarkoitus sarkastisesti esittää vedonlyönti vaihtoehtona hankkia jännitystä elämään. Mainoksen tarkoituksena ei ole antaa mielikuva, että vedonlyönnillä ja reaalimaailman ihmissuhteilla olisi juurikaan yhteyttä.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen artiklan 4 mukaan markkinoinnissa ei saa sallia esimerkiksi sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa tai heitä esittävässä markkinoinnissa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Tällaisessa viestinnässä tulee kunnioittaa myönteistä asennetta, käyttäytymistä ja elämäntapaa. Lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinointivälineessä ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita.

Mainoksessa mainostetaan online-peliyhtiön urheiluvedonlyöntipalvelua. Mainoksessa kuvataan kuvitteellista Unibet-miestä, joka voittaa kaiken. Mainosta on esitetty internetissä Spotify-musiikkipalvelussa.

Mainonnan eettinen neuvosto ei ota kantaa mainoksen hyvän maun mukaisuuteen.

Mainoksen tyylilaji huomioon ottaen mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Mainos ei siten ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, päätoimittaja Lauri Kontro, Director Sirpa Juutinen, varatuomari Pirkko Mäkinen ja Senior Marketing Advisor Mika Sarimo.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri