MEN 38/2019: Syrjivä mainos

Lausunto:              MEN 38/2019
Markkinoija:        Turun Oopperaravintolat Oy (Forte Nightclub)
Alusta:                     Facebook
Päätös:                    Huomautus

SYRJIVÄ MAINOS 

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: ”Homo” ilmaisun käyttäminen mainoksessa haukkumasanana viittaa seksuaaliseen suuntautumiseen ja on siten syrjivää. Mainos oli hyvän tavan vastainen. 

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä ravintolan mainoksesta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainoksessa kuvaillaan alkoholia ihannoivasti ja käytetään ilmaisua ”homo” haukkumasanana. 

Markkinointi

Mainos on julkaistu yrityksen omilla Facebook-sivuilla. Teksti kuuluu seuraavasti: ”Paahtoleipä unohtui meiltäkin tukkukuormasta, mutta pakastimet tursuilevat älyä ja ulkonäköä parantavia hassunesteitä. BATANG! (vaikutukset voivat vaihdella yksilöittäin.)

”High risk, high reward”, kuten Raaka-Raision aristokraatit asian ilmaisivat.

©Tuukka Virtaperko
Omenapuu
Kustantaja Varusteleka Oy
ISBN 978-952-929695-8″

Tekstin alla on sarjakuva, jonka tapahtumat sijoittuvat kaupan myyntitiskille. Sarjakuvan dialogi on seuraava: ”Heippa, Saisinko paahtoleipää?”, ”Meillä on tänään vain pakastettu kyrpää”, ”No mitäs peliä tämä on?”, ”Ulos kaupastani homo”.

Markkinoijan vastaus

Yökerhomme on auki 365 päivää vuodessa ja kaikki ovat tervetulleita. Emme ole koskaan laittaneet ketään millään lailla erityisasemaan ja olemme toimineet samassa paikassa 22 vuotta. Mainontamme tarkoitus on herättää ihmisissä ajatuksia ja intohimoja ravintolaamme kohtaan. Mainontamme poikkeaa tavallisesta ravintolamainonnasta ja se on toiminut hienosti. Mainoksessa ei ole haluttu pahoittaa kenenkään mieltä, vaan saada huomiota. Mainoksessa ei kuvata alkoholia ihannoiden, vaan ironisesti. Ravintolassamme ei ole tavattu asiakkaita, jotka olisivat humalluttuaan tulleet kauniimmiksi tai älykkäämmiksi. Useasti humaltunut ihminen kuitenkin kokee näin. Meille tärkeintä on saada asiakkaat kotisohvalta meille pitämään hauskaa.

Homo-sanaa ei ole käytetty mainoksessa haukkumasanana, vaan hellittelysanana. Toki julkaisu pääsi meiltäkin eteenpäin rimaa hipoen ja voimme tarkastella mainossisältöämme jatkossa tarkemmin, jotta vältymme aiheuttamaltamme mielipahalta.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa yllyttää syrjintään. Markkinoinnissa ei saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi etniseen tai kansalliseen alkuperään, uskontoon, sukupuoleen, ikään, vammaisuuteen tai seksuaaliseen suuntautumiseen. 

Asian arviointi 

Asiassa on kysymys yökerhon mainoksesta, joka on julkaistu ravintolan Facebook-sivuilla.

Neuvosto toteaa aluksi, ettei se ota kantaa siihen, edustaako mainos hyvää makua.

Mainoksessa julkaistussa sarjakuvassa nimitetään toista henkilöä homoksi repliikissä ”Ulos kaupastani homo”. Vaikka kysymys on sarjakuvarepliikistä, sitä voidaan arvioida ICC:n markkinointisääntöjen perusteella, koska sarjakuva on julkaistu mainoksen osana. Neuvosto toteaa, että ”homo” ilmaisun käyttäminen mainoksessa haukkumasanana viittaa seksuaaliseen suuntautumiseen ja on siten syrjivää.

Lisäksi lausunnonpyytäjä on kertonut, että mainoksessa kuvaillaan alkoholia ihannoivasti. Mainoksen tyylilaji huomioon ottaen neuvosto toteaa, ettei mainoksen voida katsoa olevan tältä osin hyvän tavan vastainen.

Päätös

Edellä mainituilla perusteluilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että ”homo” ilmaisun käyttäminen mainoksessa on ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 artiklan vastaista menettelyä. Mainos on tältä osin hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Strategy Director Tommi Pelkonen ja johtaja Anja Peltonen.

Päivi Romanov
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri