Uusimmat

Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Lausunnonpyytäjän mukaan TikTok-alustan mainoksessa vihjataan, että asiakkaan mielipide yrityksen tuotteesta on väärä, jonka jälkeen miehet mainoksessa kantavat ruumiin näköistä roskapussiin käärittyä kantamusta. Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksessa esitetään tappouhkaus väärästä mielipiteestä.
Markkinoijan mukaan videon tyylilaji on humoristinen ja selvästi liioiteltu. Tarkoituksena on ollut parodioida toimintaelokuvien ja populaarikulttuurin ylilyöntejä. Videolla ei ole todellista uhkaa tai väkivaltaa. Ruumiiksi luultu esine on todellisuudessa selvästi epäaito.
Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa. Markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Markkinoinnissa ei saa hyväksyä väkivaltaa, laittomuutta tai muutoin yhteiskunnan vastaista käyttäytymistä.
”Vastaavan kaltaiselle mainokselle on annettu huomautuksia viimeksi vuosina 2004 ja 2007, joten tällaiset tapaukset ovat hyvin harvinaisia”, sanoo MENin pääsihteeri Paula Paloranta.
MEN totesi huomautukseen johtaneen lausunnon perusteluissaan, että ottaen huomioon mainoksen realistinen toteutustapa ja tyylilaji, mainos on ihmisarvoa loukkaava. Näin siitä huolimatta, että mainoksessa on pyritty humoristiseen ilmaisuun muun muassa hyödyntämällä tehokeinona suosittua meemiä.
Lisäksi MEN totesi, että mainosta esitetään lasten ja nuorten suosimalla TikTok-alustalla, jolloin myös lapset ja nuoret ovat voineet nähdä mainoksen. Markkinoijan katsottiin menetelleen Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen 1, 2, 3 ja 18.1 artiklojen vastaisesti. Mainos oli hyvän tavan vastainen.
Lausunto perusteluineen on luettavissa MEN 38/2025 Onni Market Oy – Keskuskauppakamari
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on markkinoinnin alan itsesääntelytoimiselin. MEN antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Mainonnan Neuvottelukunta rahoittaa MENin toimintaa ja sen sihteeristö toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Paula Paloranta
pääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
paula.paloranta@chamber.fi
+358 50 548 0236