Keskuskauppakamari ja Liike-elämän ja johdon konsultit järjestivät yhteistyössä ensimmäisen Certified Management Consultant -ohjelman – Suomeen 32 uutta CMC-konsulttia

Keskuskauppakamarin ja Liike-elämän ja johdon konsultit (LJK) ry:n ensimmäistä kertaa yhdessä järjestämä Certified Management Consultant -ohjelma (CMC) pätevöitti Suomeen 32 uutta konsulttia. CMC on kansainvälisesti tunnustettu konsultoinnin pätevyyssertifikaatti ja sitä koordinoi globaalisti kansainvälisen liikkeenjohdon konsultoinnin kattojärjestö The International Council of Management Consulting Institues (ICMCI).

Suomessa CMC-sertifikaatteja on myönnetty yli 120, joista kuitenkin suuri osa on jo vanhentuneita, kun sertifikaatin haltijat ovat lopettaneet konsultoinnin. Uusien sertifikaattien myötä Suomessa on nyt noin 70 voimassa olevaa CMC-sertifikaattia.

Esimerkiksi Itävallassa CMC -sertifikaatti on pakollinen, jos haluaa toimia konsulttina – siellä CMC -sertifikaatteja on useita tuhansia.

CMC-ohjelman kolmejaksoinen koulutus pohjautuu Liikkeenjohdon kansainväliseen ISO 20700 standardiin ja sisältää luentoja muun muassa konsultin eettisistä ohjeista, yritysrahoituksesta, vastuullisuudesta, tekoälystä ja konsultoinnin tulevaisuudesta. Lisäksi osallistujat tekevät case-harjoituksen, jossa esitellään ja analysoidaan aitoja konsultointitöitä. Ohjelmaan sisältyy myös loppukoe.

LJK on vastannut koulutusohjelman sisällöstä ja Keskuskauppakamari käytännön toteutuksesta. Koulutusohjelman vetäjänä toimii toimitusjohtaja Timo Silén Innovation Networks Oy:stä.

Uudet Certified Managemant Consultant -konsultit:

Markku Aromaa
Leena Tukiainen
Satu Vorma
Oskar Westerlund

Seuraava CMC-ohjelma järjestetään syksyllä 2024.

Lisätietoja:

Keskuskauppakamari, palvelujohtaja Mari Hakkarainen, p. 050 326 6770, mari.hakkarainen@chamber.fi  ja

Liike-elämän ja johdon konsultit LJK, puheenjohtaja Jouko Marttila, p. 050 533 2565, jouko.marttila@kaiku.fi

Mari Hakkarainen

Palvelujohtaja