Lausunto kotoutumislain mukaisista asetuksista

Opiskelija kirjoittaa paperille. Kuvituskuva.

Asetus 1: VNa osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin sekä monialaisen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin sisällöstä ja toteuttamisesta (arviointiasetus)

Toisin kuin aiemmassa asetuksessa, nyt arvioinnin kokonaisuudesta on poistettu kokonaan kotoutujan omat työllistymiseen, yrittäjyyteen ja laajemmin uraan liittyvät tavoitteet ja toiveet. Laadukkaan ja nopean työllistymisen kannalta näiden toiveiden ja tavoitteiden kuuleminen olisi ensisijaisen tärkeää jo heti alkukartoituksessa, jotta sen pohjalta kotoutumispalveluiden fokus pystytään heti suuntaamaan työllistymistä tukevaksi. Olennaista olisi, että kotoutujalla olisi mahdollisuus kotoutumissuunnitelman mukaisiin palveluihin ja niihin sisältyvien koulutusten ja opintojen loppuun tekemiseen myös tilanteessa, jossa hän työllistyy nopeasti.

Asetus 2: VNa monikielisen yhteiskuntaorientaation sisällöstä ja toteuttamisesta (yhteiskuntaorientaatioasetus)

Keskuskauppakamari kannattaa esitettyä asetuksen sisältöä.

Asetus 3: VNa alaikäisenä ilman huoltajaa tulleen lapsen edustajan palkkion maksamisen perusteista ja palkkion suuruudesta, korvattavista kuluista sekä menettelystä palkkion maksamisessa ja kulujen korvaamisessa (edustajanpalkkioasetus)

Ei lausuttavaa

Asetus 4: VNa laskennallisen korvauksen perusteista ja maksatuksesta (korvausasetus)

Keskuskauppakamari huomauttaa, että Suomella on edelleen runsaasti tehtävää siinä, että Suomeen muualta muuttaneet naiset siirtyisivät nopeammin työmarkkinoille. Erityisen haastavaa työllistyminen on heille, jotka eivät puhu suomea, ruotsia tai englantia. Korvausten vähentäminen tulkkauspalveluista voi vähentää näiden naisten mahdollisuuksia varmistaa oikeutensa, tulla suojatuksi hyväksikäytöltä sekä löytää ja saada tarvitsemiaan palveluita työllistyäkseen.

Asetus 5: VNa kotoutumisen edistämisen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennettavista tiedoista (tietoasetus)

Ei lausuttavaa

Suvi Pulkkinen

Johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto