MEN 3/2020: Vepsäläinen Oy

Lausunto:
MEN 3/2020
Markkinoija:
Vepsäläinen Oy
Media:
internet
Päätös:
vapauttava
Artikla:
2 artikla - Yhteiskunnallinen vastuu

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainoksen otsikko ”Kunnes kuolema meidät erottaa.” viittaa tuotteen pitkäikäisyyteen. Mainos ei ole hyvän tavan vastainen. 

Lausuntopyyntö  

Mainonnan eettinen neuvosto on 14.11.2019 saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä huonekaluliikkeen mainoksesta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska kuolema yhdistetään huonekaluihin.

 Markkinointi

Mainos on julkaistu Helsingin Sanomien verkkosivuilla. Mainoksen otsikkona on teksti: ”Kunnes kuolema meidät erottaa.” Tummasävyisen mainoksen keskellä on tumma nojatuoli. Mainoksen alalaidassa on teksti: ”Vepsäläisen kestokäyttötuotteet kantavat usein yli ihmiselämän. Tässäkin tuolissa lepäät rauhassa vielä vuosienkin päästä ja kuluttomalla sekä korottomalla Nousukausirahoituksella myös maksat sen kaikessa rauhassa.”

Markkinoijan vastaus

Mainos on suunniteltu halloweenteemaan sopivaksi. Sitä näytettiin ainoastaan halloweenviikonloppuna hs.fi:n kävijöille.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Neuvosto toteaa aluksi, että asian arviointiin sovelletaan Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) vuoden 2018 markkinointisääntöjä.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä.

Mainos on julkaistu Helsingin Sanomien verkkosivuilla halloweenin aikaan. Mainoksen otsikon ”Kunnes kuolema meidät erottaa.” voidaan katsoa viittaavan tuotteen pitkäikäisyyteen. Tämä on pääteltävissä myös mainoksen tekstistä ”Vepsäläisen kestokäyttötuotteet kantavat usein yli ihmiselämän.”

Edellä mainituilla perustella ja mainoksen toteutustapa huomioon ottaen mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, varatuomari Sanna Holkeri, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Strategy Director Tommi Pelkonen, johtaja Anja Peltonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.

Päivi Romanov
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri

ASIASANAT: Kuolema

Lausunnon päivämäärä: 30.01.2020
Markkinoija: Vepsäläinen Oy
Media: Verkko (HS.fi)
Päätös: Vapauttava