MEN 38/2022 Elämys DMC Oy

Lausunto:
38/2022
Markkinoija:
Elämys DMC Oy
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
14 artikla - Yksityisyydensuoja

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainoksessa oli valokuva lapsista ilman huoltajan suostumusta. Lapset olivat tunnistettavissa. Markkinoijan menettely oli hyvän tavan vastaista.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Elämys DMC Oy:n (Elämys-Suomi) mainoksesta. Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksessa on valokuva lapsista ilman huoltajan suostumusta.

Markkinointi

Facebook-sivulla julkaistussa mainoksessa mainostetaan matkoja Saariselälle. Mainoskuvassa on kolme saamenpukuista lasta.

Markkinoijan vastaus

Markkinoinnissa käytetään kuvituksena omia tai kumppaneilta saatuja kuvia. Tyypillisesti kumppaneilta saadut kuvat ovat joko yksittäisiltä palveluntarjoajilta tai eri alueiden matkailunedistämisyhtiöiltä. Kuvien oikeudet tarkistetaan ennen julkaisua. 

Mainoksen kuva oli ladattu aluemarkkinointiyritys Inari-Saariselkä Matkailu Oy:n kuvapankista. Alueen yritykset ja yhteistyökumppanit toimittavat kuvia Inari-Saariselkä Matkailu Oy:lle. Inari-Saariselkä Oy on saanut kuvat käyttöönsä Ijahis Idha -tapahtumalta noin kahdeksan vuotta sitten vapaaseen käyttöön. 

Inari-Saariselkä Matkailu Oy ja myöhemmin Elämys ovat olettaneet kuvan lupien olevan kunnossa, koska kuva on luovutettu käyttöön. 

Riippumatta kuvan käyttöoikeuksista kuva on poistettu sekä Elämyksen että Inari-Saariselkä Matkailun kanavista välittömästi asian noustua esille. Kuvaa ei käytetä jatkossa missään yhteydessä. 

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule käyttää yksityisen tai julkisen henkilön kuvaa ilman häneltä etukäteen hankittua suostumusta.

Asian arviointi

Asiassa on kysymys mainoskuvasta, jossa on kolme saamenpukuun pukeutunutta lasta. Lapset ovat tunnistettavissa. Esitetyn selvityksen perusteella lasten huoltaja ei ole antanut suostumusta kuvan käyttämiseen markkinointitarkoituksessa.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija on menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan vastaisesti. Menettely on ollut hyvän tavan vastaista.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet OTK Katri Kummoinen, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen ja päätoimittaja Ville Pohjonen.

Päivi Romanov                                         Paula Paloranta

puheenjohtaja                                           sihteeri

Lausunto:                         MEN 38/2022

Markkinoija:                     Elämys DMC Oy

Media:                              Facebook-alusta

Päätös:                              Huomautus