Elinkeinoelämän järjestöt: Suomen on avauduttava muun Euroopan tahtiin

STM on esittämässä maahantulon rajoitusten jatkamista, vaikka suomalaisten rokotuskattavuus on kehittynyt ja lähestyy jo tavoitetasoa. Matkailurajoitukset on purettava muiden rajoitusten tahdissa, EK, Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät vaativat.

Juuri päivitetyn koronastrategian toimintasuunnitelman tavoitteena on avata yhteiskunta ja pitää se auki rokotuskattavuuden tuella. Arvioiden mukaan pääsemme toimintasuunnitelman rokotustavoitteeseen lokakuun aikana.

Kuitenkin STM on nyt esittämässä nykyisten, lokakuun puolivälissä päättyvien maahantulovaatimusten jatkamista vuoden 2021 loppuun. Jatkossakin siis Suomeen saapuvilta henkilöiltä edellytettäisiin luotettavaa todistusta joko kuuden kuukauden sisällä sairastetusta taudista, saadusta rokotussarjasta tai ennen Suomeen saapumista tehdystä negatiivisen tuloksen osoittavasta testistä, tai hänen olisi käytävä testissä Suomeen saavuttuaan ja toisessa testissä 72–120 tunnin kuluessa. Matalan riskin vihreistä maista on mahdollista tulla Suomeen ilman edellä mainittuja kontrolleja, mutta vihreitä maita ei juurikaan ole johtuen Suomen määrittelemästä erittäin matalasta, vain 10 uuden tapauksen ilmaantuvuusrajasta. Edelleen on voimassa myös lisävaatimus siitä, että useista EU:n ja Schengenin ulkopuolisista maista Suomeen pääsee matkustamaan vain hyvin rajatuissa tapauksissa.

–Matkailulta viedään kunnon mahdollisuudet toipua kriisistä, jos tiukoista rajoituksista ei luovuta rokotekattavuuden sen salliessa. Meillä on paljon yrityksiä, jotka elävät täysin kansainvälisestä matkailusta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Nykyistä lakia säädettäessä sen voimassaoloaika esitettiin jatkumaan vuoden loppuun. Eduskunnan perustuslakivaliokunta ja sosiaali- ja terveysvaliokunta eivät pitäneet pitkää voimassaoloaikaa välttämättömänä rokotuskattavuuden jatkuvasti kehittyessä.

–Miksi siis jälleen ehdotetaan nykyisten matkustamista käytännössä rajoittavien toimien jatkamista edelleen tilanteessa, jossa lain voimaantulon kanssa samoihin aikoihin väestö Suomessa tulee kattavasti olemaan rokotettu kahdella rokoteannoksella? Jos pitkä voimassaoloaika ei ollut välttämätön rajoitustoimi kesällä, miten se olisi sitä nyt, kun rokotuskattavuus on kehittynyt ja lähestyy jo tavoitetasoa, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi kysyy.

Tautitapauksia Suomessa edelleen esiintyy, mutta ne ovat tehokkaiden rokotteiden ansiosta keskimäärin aiempaa lievempiä ja johtavat yhä harvemmin sairaalahoitoon. Sairaalakapasiteetin riittävyys ei olekaan enää huolenaihe. Se sen sijaan on, että koronatoimiin sitoutuva terveydenhuoltoresurssi on poissa muiden sairauksien ennaltaehkäisystä ja hoidosta, ja sairauksien hoitovelka paisuu paisumistaan. On myös selvää, että todistusten tarkastaminen rajoilla tulisi sitomaan vielä nykyistäkin enemmän viranomaisresursseja ja johtaisi ruuhkiin.

–Suomalainen matkailuelinkeino ja myös kansainvälisesti toimivien yritysten toiminta ovat kärsineet matkailurajoituksista kohtuuttoman paljon. On tärkeää, että pääsemme avautumaan muun Euroopan tahtiin. Matkailurajoitukset on purettava muiden rajoitusten tavoin, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

Jyri Häkämies
toimitusjohtaja, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari

Mikael Pentikäinen