Brändi tekee tuotteesta ilmiön

Oma tuotemerkki ja vahva brändi ovat edellytyksiä menestymiselle verkkokaupassa. Kuluttajien huomio on herätettävä välittömästi ja kilpailijoista on erotuttava. Yrityksen on myös valittava, toimiiko se ainoastaan paikallisesti vai globaalisti. Brändi ja kanavastrategia ratkaisevat sen, menestyykö yritys globaaleilla markkinoilla.

“Menestys edellyttää, että kaikki tuotteeseen ja asiakkaisiin liittyvät asiat yhdistyvät kiinnostavaksi kokonaisuudeksi”, pääomasijoitusyhtiö Scopen osakas Fredrik Oweson toteaa. Kuva: Scope

Ruotsalainen Happy Socks on esimerkki siitä, miten perustuotteesta rakennetaan brändäyksen ja uniikin konseptin avulla globaali ilmiö. Happy Socksin värikkäitä sukkia myydään tänä päivänä ympäri maailman.

Keskeinen henkilö Happy Socksin menestyksen taustalla on ruotsalaisen pääomasijoitusyhtiö Scopen osakas Fredrik Oweson. Scope tuli Happy Socksin pääomistajaksi 2015 ja myi oman osuuden yhtiöstä toiselle pääomasijoitusyhtiölle, Palamon Partnersille, tammikuussa 2017. Omistusosuuden arvo viisinkertaistui samassa ajassa.

“Onnistuimme luomaan konseptin, jossa brändi ja tuote yhdistettynä uusin viestintä- ja markkinakanaviin loi ainutlaatuisen kokonaisuuden hyvin perinteisellä markkinalla. Samaa mallia on kuitenkin lähes mahdoton toistaa, sillä jokainen tuote on erilainen. Menestys edellyttää, että kaikki tuotteeseen ja asiakkaisiin liittyvät asiat yhdistyvät kiinnostavaksi kokonaisuudeksi”, Oweson toteaa.

Fredrik Oweson on yksi 7.2.2018 järjestettävän Helsinki Brand Summit -tilaisuuden pääpuhujista. Tapahtumassa pureudutaan brändistrategian ja konseptin merkitykseen tavoiteltaessa menestyksellistä liiketoimintaa.

Kuluttajamarkkinoilla on käynnissä digitalisaation aikaansaama mullistus. Oweson korostaa, että sen ansiosta globaalit kuluttajamarkkinat avautuvat myös niille yrityksille, jotka tähän asti ovat toimineet vain paikallisesti.

“Brändi ja kanavastrategia ratkaisevat sen, onko yritys globaali vai paikallinen. Jos yritys rakentaa vain alueellisen brändin, se samalla rajaa omaa markkinaansa”, toteaa Oweson.

Oma brändi valtti verkkokaupassa

Digitalisaatio on romuttanut perinteisiä arvoketjuja monella toimialalla. Pelkästään välittäjinä toimiville yrityksille ei juurikaan jää katetta. Samalla kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut. Koska täysin sama tai vastaava tuote on todennäköisesti myynnissä myös useassa muussa verkkokaupassa, välittäjälle jää vain minimaalinen osuus myydyn tuotteen hinnasta.

”Menestys verkossa edellyttää, että yrityksellä on brändi. Tuotteesta saatava kate voi olla moninkertainen, kun tuotetta myydään omalla tavaramerkillä. Verkossa pärjäävät myös ne yritykset, jotka onnistuvat luomaan oman markkinapaikan, kuten Amazon ja Zalando”, toteaa Oweson.

Asiakkaita pitää kuunnella, mutta valta pitää itsellä

Yrityksen ja sen asiakkaiden välillä on jatkuva eturistiriita. Asiakkaat haluavat ostaa mahdollisimman halvalla, ja yritys haluaa itselleen mahdollisimman suuren voiton. Tästä tasapainoilusta on mahdollista selvitä, jos yritys onnistuu identifioimaan itselleen tärkeimmät asiakkaat ja asettamaan tuotteen laatu ja hinta tasolle, joka sopii kyseiselle kohderyhmälle. Brändillä on luonnollisesti ratkaiseva osuus tässä palapelissä.

”Asiakkaita pitää kuunnella, mutta päätäntävalta pitää säilyä yrityksessä”, sanoo Oweson.