Kuoleeko kasvu ilman kansainvälisiä osaajia? -webinaari

Ajankohta ja paikka

Alkaa
12.1.2022
Päättyy
12.1.2022
Tapahtumapaikka
Webinaari
Eteläinen Rautatiekatu 4
00100 Helsinki
Suomi

kuoleeko-kasvu-ilman-kansainvalisia-osaajia.png (298 KB)

Tervetuloa Keskuskauppakamarin ja StaffPointin järjestämään webinaariin, jossa pureudutaan kansainvälisten osaajien rekrytoinnin haasteisiin ja julkaistaan kauppakamareiden uusimman jäsenyrityskyselyn tulokset. Suomi harmaantuu kovaa vauhtia ja meitä vaivaa vakava osaajapula. Väestökehityksen suunnan kääntäminen ja osaajapulasta selviytyminen vaativat lisää vauhtia kansainvälisten osaajien maahanmuuttoon. Ilman osaavaa työvoimaa sakkaa myös Suomen talouskasvu. Aikaa ei ole tuhlattavaksi!

Teemaan syvennytään kolmen korkeatasoisen näkökulmapuheenvuoron kautta. Lähestymme kansainvälisten osaajien rekrytointia väestökehityksen näkökulmasta, politiikkatoimien kautta ja yritysten tarpeita peilaten. Seminaarissa myös julkaistaan kaupppakamareiden uusimman jäsenyrityskyselyn tulokset, johon vastasi lähes 1200 yritystä. Kyselyn avulla on selvitetty ulkomaalaisten osaajien rekrytoinnin tilannetta, siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Luvassa on mielenkiintoista uutta tietoa ajankohtaisesta aiheesta!

Tilaisuus järjestetään koronatilanteen vuoksi ainoastaan webinaarina.
Etäyhteyslinkki löytyy tapahtuman automaattisesta vahvistusviestistä ja linkin pitäisi tulla ilmoittautumisen yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen myös ajastettuna puoli tuntia ennen tilaisuuden alkua. Mikäli linkkiä ei kuulu, ota yhteyttä: anne.pakkanen@chamber.fi

8:30 Avauspuheenvuoro: Suomi on globaalissa osaajasodassa
toimitusjohtaja Anu Ahokas, StaffPoint-konserni

8:45 Kyselyn tulokset: Mikä estää yrityksiä rekrytoimasta kansainvälisiä osaajia?
johtava asiantuntija Mikko Valtonen, Keskuskauppakamari
Tässä osiossa julkaistaan kauppakamareiden tuoreen kyselyn tuloksia ulkomaalaisten osaajien rekrytoinnista, siihen liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Kyselyyn vastasi lähes 1200 yritystä.

9:00 Kolme näkökulmaa osaajien maahanmuuttoon

Tarvitseeko Suomi väistämättä maahanmuuttoa?
johtava asiantuntija Timo Aro, MDI

Miten politiikalla voidaan edistää kansainvälisten osaajien maahanmuuttoa?
työministeri Tuula Haatainen, työ- ja elinkeinoministeriö

Miksi yritykset haluavat ja tarvitsevat kansainvälisiä osaajia?
henkilöstöjohtaja Tomi Salo, Valmet Automotive

9:50 Päätöspuheenvuoro: Miksi me emme pärjää ilman kansainvälisiä osaajia?
toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari

Tilaisuus päättyy klo 10.00.

Lisätietoja:
Johtava asiantuntija Mikko Valtonen, Keskuskauppakamari, mikko.valtonen@chamber.fi, puh. 040 867 8250

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Teea Hurme-Rintala, teea.hurme-rintala@staffpoint.fi, puh. 040 725 7477

YHTEISTYÖSSÄ

sp_logo_nelio.png (46 KB)