Suuri brändipäivä 2023

Ajankohta ja paikka

Alkaa
18.4.2023
Päättyy
18.4.2023
Tapahtumapaikka
Musiikkitalo + livestream
Mannerheimintie 13 A
00100 Helsinki

Ilmoittautuminen

Early Bird
395,00 €
Livestream
395,00 €
Virkamieshinta
235,00 €

Brändi on yritykselle keskeinen työkalu, jonka avulla se voi kilpailla markkinoilla ja erottua toisten toimijoiden tarjoamista palveluista ja tuotteista myös maailman muuttuessa. Viime vuosina brändinhaltijat ovat kokeneet kriisejä, joihin on ollut vaikea vaikuttaa tai varautua, kuten korona, sota ja sitä seurannut energiakriisi.

Tiukassa tilanteessa hyvin hoidettu brändi auttaa, sillä se liittyy yrityksen arvoihin, identiteettiin ja koko historiaan. Toisin kuin usein luullaan, brändissä ei ole kyse vain markkinoinnista tai visuaalisesta ilmeestä, sillä bränditarinalla on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnan ja menestyksen kannalta.
On tärkeää huomioida ja pitää huolta brändin eri elementeistä erityisesti muutostilanteissa, mutta myös hallita brändiä kokonaisuutena silloin, kun kaikki menee hyvin. Olennaista on se, mitä ostaja tuntee ja kokee kuullessaan tai nähdessään brändin. Kyse on viime kädessä asiakkaan kohtaamisesta.

Vuoden 2023 Suuri brändipäivä -tilaisuudessa pureudumme brändiin eri näkökulmista. Tavoitteena on käytännönläheisten esimerkkien avulla kertoa, miksi hoidettu brändi on olennainen tekijä yrityksen menestykselle. Päivän kysymyksiä ovat: Kuinka brändin identiteettiä voi kehittää? Miten brändiä hoidetaan oikeaoppisesti? Miten rakentaa menestyvä brändi? Miksi brändi tulee suojata? Miten brändi toimii muutoksessa? Mitä tulee ottaa huomioon kansainvälisessä brändinhallinnassa?

Puheenvuorojen havainnollisista esimerkeistä voit hankkia osaamista oman brändisi kehittämiseen ja huolenpitoon. Päivän kohokohta on tilaisuuden lopuksi jaettava Vuoden brändi 2023 -palkinto. Sen valinta on tehty kiinnittäen huomiota brändin tarinaan, asiakaskokemukseen, uusiutumiseen, digitaalisuuteen, innovatiivisuuteen, viestintään, brändin suojaukseen sekä siihen, miten brändi näkyy liiketoiminnassa ja miten henkilöstö on sitoutunut brändiin.

Tilaisuus on suunnattu brändi-, markkinointi- ja IPR-ammattilaisille.

OHJELMA

Päivän vetäjänä toimii juontaja, tuottaja Jussi-Pekka Rantanen.

11.30–12.30 Verkostoitumislounas

12.30 Tilaisuuden avaus
Jussi-Pekka Rantanen

Paradoksi: Verohallintoko muka rakastettu brändi?
– Mielikuva Verohallinnosta ennen ja nyt
– Mielikuvan muutoksen ajurit: toimivat palvelut, asiakaslähtöinen asenne ja aito äänensävy
– Emme rakenna brändiämme, vaan inhimillistämme sitä
– Myös viranomainen tarvitsee uudistamista ja jatkuvaa kehittämistä
– Työnantajakuva: haluamme parhaat osaajat
– Otteita työmme tuloksista
Markku Heikura, pääjohtaja, Verohallinto

Lifestylebrändit ja niiden identiteetti
– Miten luoda brändille vahva nimi?
– Miten kehittää brändille identiteetti?
– Lifestylebrändit: Oura, Elo ja Albertine – tarinat  brändien takana
Aapo Bovellan, Founding Partner, Proxy.vc

Baltic Yachts 50 vuotta – ihmiset luksusbrändin takana
– Lyhyt brändihistoria: 50 vuotta veneenrakennusta minuutissa
– Missä olemme tänään
– Miten luodaan luksusbrändi – markkinoinnin erityispiirteet ja kohderyhmä
– Ihmiset, jotka ”tekevät” luksusta
– Luksusmarkkina muutoksessa: kestävä kehitys muuttaa kuluttajakäyttäytymistä
– Tulevaisuuden visioita
Anders Kurtén, toimitusjohtaja, Baltic Yachts Oy Ab

MobilePayn matka Suomen suosituimmaksi mobiilimaksamisen brändiksi
– Uusi kategoria brändin kasvualustana – oppimatka suomalaiseen maksamisen kulttuuriin
– Data auttaa, mutta voi olla myös ristiriitainen matkaopas brändin rakentamiseen
– Brändin vahvuus – miten ja miksi mittaamme sitä MobilePaylla
Päivi Tervo, Head of Marketing and Communications, MobilePay Finland

Vuoden brändi -kilpailun finalisti

14.00–14.30 Kahvitauko

What makes copycats successful? A consumer perspective
– Why does high similarity between a lookalike and an original brand not always lead to higher purchase intention of the lookalike?
– What types of lookalikes tend to be most successful?
– How can we measure product similarity without having to rely on (biased) self-reports?
Femke van Horen, Associate Professor of Marketing, Vrije Universiteit Amsterdam

Vuoden brändi -kilpailun finalisti

Oikeaoppinen brändin käyttö
– Miten käytät brändiäsi oikein?
– Muista suojaus – ytimessä tavaramerkki
– Miten kriisi vaikuttaa brändiin?
– Neuvoja, ohjeita, vinkkejä
Minna Aalto-Setälä, johtava asiantuntija, IPR ja digitalisaatio, Keskuskauppakamari

Kansainvälinen brändinhallinta
Hanna Valkeapää-Nokkala, Senior Director, Head of Brand Licensing, Rovio

16.00–16.15 Tauko

Vuoden brändi -kilpailun finalisti

Metaversumi on jo täällä: Digitalisaatiosta virtualisaatioon
Alustus keskusteluun (in English): Janne Elvelid, Head of Public Policy Sweden and Finland, Meta
Keskustelijoina
Kristiina Banda, Business Lead, Adobe
Henri Kaikkonen, asianajaja, Bird & Bird Asianajotoimisto
Kristo Lehtonen, teemajohtaja, Reilu datatalous, Sitra

Vuoden brändi -kilpailun voittajan palkitseminen ja kilpailuraadin puheenjohtajan perustelut

Cocktails noin klo 17.15 alkaen

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Hyödynnä Early Bird -etu 19.2.2023 mennessä

Tarjoamme 19.2.2023 asti mahdollisuuden ilmoittautua mukaan Early Bird -hinnalla 395 € + alv. 24% paikan päälle Musiikkitalolle.

(Normaalihinta kauppakamarin ja kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen jäsenyrityksien edustajille 535 € + alv. 24 % ja muille 635 € + alv. 24%)

Tarjoamme päivään myös erikokoisia osallistumispaketteja. Pyydä tarjous: anne.pakkanen@chamber.fi.

Voit osallistua tapahtumaan joko paikan päällä Helsingissä tai etäyhteyden välityksellä.

YHTEISTYÖSSÄ

ipr-university-center-logo-cmyk-1.jpg (1.12 MB) marketing-finland.png (173 KB) prh_pysty_fin_rgb.jpg (78 KB)

 

 

Kumppaniksi tapahtumaan
Oletko kiinnostunut kumppanuudesta tapahtumassa? Tapahtuman kumppanina saat näkyvyyttä, tavoitat kohderyhmän ja pääset osaksi tapahtumaa. Ota yhteyttä avainasiakaspäällikkö Tomi Mäkiseen tomi.makinen@chamber.fi tai tapahtumatuottaja Anne Pakkaseen anne.pakkanen@chamber.fi, räätälöidään kumppanuus teidän tarpeisiinne sopivaksi.

 

Keskuskauppakamari järjestää Vuoden brändi -kilpailun, jonka voittaja palkitaan Suuri brändipäivä -tilaisuudessa. Kilpailussa brändiä arvioidaan muun muassa brändin tarinan, asiakaskokemuksen, digitaalisuuden, suojauksen, uusiutumisen ja brändimielikuvan perusteella. Kilpailu kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Voittajan valitsee brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati.

Vuoden brändi -palkinnon ovat aiemmin voittaneet Marimekko Oyj 2019, YLE 2021 ja Lapuan Kankurit Oy 2022.

Raadin puheenjohtaja:
Johtava asiantuntija, IPR ja digitalisaatio Minna Aalto-Setälä, Keskuskauppakamari

Raadin jäsenet:
Johtaja Jorma Hanski, Patentti- ja rekisterihallitus
Markkinointijohtaja Jaana Hjelt, Lapuan Kankurit Oy
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK
Puheenjohtaja Marja-Leena Mansala, Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta
Professori Tuomas Mylly, Turun yliopisto
Viestintä- ja brändijohtaja Jere Nurminen, YLE
Apulaisprofessori Anne Rindell, Hanken Svenska Handelshögskolan

vuoden_brandi_2023_logo.png (16 KB)

 

Peruutusehdot: Kuluton peruutus on mahdollinen viimeistään seitsemän vuorokautta ennen seminaaripäivää. Peruutuksen tapahtuessa tämän jälkeen, veloitetaan koko seminaarin hinta. Paikan voi tarvittaessa siirtää toiselle osallistujalle. Laskutus tehdään tapahtuman jälkeen.

Tutustu myös Yritysjohdon strategisen viestinnän ja kriisiviestinnän ohjelmaan > LUE LISÄÄ

Seuraamme tapahtumiemme hiilijalanjälkeä
Keskuskauppakamarin Ilmastositoumuksen mukaisesti olemme sitoutuneet tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Seuraamme tapahtumiemme hiilijalanjälkeä, pyrimme vähentämään päästöjä ja kompensoimme tapahtumasta aiheutuneet päästöt. Tämän vuoksi kysymme sinulta ilmoittautumisen yhteydessä, kuinka saavut tapahtumaan. Autathan meitä tekemään hiilijalanjäljestä mahdollisimman pienen käyttämällä mahdollisuuksien mukaan julkisia liikennevälineitä.