MEN 18/2018: Rahapelin markkinointi

Lausunto:     MEN 18/2018
Markkinoija: Veikkaus Oy
Viestin:         Verkko (Facebook)
Päätös:         Vapauttava lausunto

RAHAPELIN MARKKINOINTI

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Rahapeliyhtiön markkinointi sosiaalisen median sivustolla oli nähtävissä vain yli 18-vuotiaille. Menettely oli hyvän tavan mukaista. 

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä rahapeliyhtiön markkinoinnista. Lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan pelimonopoli mainostaa Lottoa alaikäisille ja tarjoaa lasten käyttöön veikkauksen mainostavaraa. Veikkauspelejä ei hänen mukaansa tulisi mainostaa alle 18-vuotiaille ja hän katsoo, että on vastuutonta liittää rahapelien pelaaminen lasten vaatteisiin.

Markkinointi  

Loton Facebook-sivuilla on ollut seuraavat tekstit:

”Kisa on päättynyt ja potkupuku toimitettu voittajalle.

Kisa yleisön pyynnöstä! Supersuloinen lottopallo-potkupuku viehättää kaikkia lapsellisia ja lapsenmielisiä <3 Nyt voit saada tämän harvinaisuuden itsellesi. Kerro kommentissa, ketä sinä haluaisit ilahduttaa tällä ihanalla potkupuvulla, vai haluaisitko sen kenties itsellesi? On lottovoitto syntyä Suomeen 😊 #kis”

Kommenttikentässä on ollut arvonnan säännöt:

”Potkupuku arvotaan kaikkien keskiviikkoon 7.3. klo 12 mennessä vastanneiden kesken. Potkupukuja arvotaan yksi Loton facebook-sivuilla ja yksi Veikkauksen facebook-sivuilla. Voittaja julkaistaan tämän postauksen yhteydessä ja häneen ollaan yksityisviestillä yhteydessä. Häneen ollaan myös yksityisviestillä yhteydessä. Onnea arvontaan!”

Markkinoijan vastaus

Markkinoija kiistää toimineensa hyvän tavan vastaisesti. Kilpailun postausteksti ei ole kohdennettu lapsille. Tekstissä mainittu ”lapsellinen” tarkoittaa aikuista, jolla on lapsia, ja ”lapsenmielinen” aikuista, joka on impulsiivinen ja jolla on lapsen leikkisä mieli.

Loton FB-sivun ikäraja on 18 vuotta. Siksi arvontaan ei ole voinut osallistua kuin täysi-ikäinen henkilö, ellei ole valehdellut ikäänsä liittyessään Facebookin jäseneksi. Kilpailun voittanut täysi-ikäinen henkilö saa oman harkintansa mukaan tehdä palkinnolla mitä itse haluaa. Olemme järjestäneet kilpailun Facebookin sääntöjen mukaisesti, mainostaneet sitä ja arponeet palkinnon täysi-ikäiselle henkilölle.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussääntöjen (ICC:n säännöt) 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomion yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla.

Perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa tai heitä esittävässä markkinoinnissa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Markkinoinnissa ei saa käyttää hyväksi lasten kokemattomuutta tai herkkäuskoisuutta. Tuotteen ominaisuuksia ja käyttöä esiteltäessä markkinoinnissa ei pidä liioitella tuotteen todellista kokoa, arvoa, ominaisuuksia, kestävyyttä tai toimivuutta. Lasten pitää pystyä tunnistamaan heille kohdistettu markkinointi markkinoinniksi.

Asian arviointi

Rahapeliyhtiö on järjestänyt Facebook-sivustollaan arvontoja, joissa palkintona on ollut vauvan potkupuku. Potkupuvun kuosin kuvituksena on ollut lottopalloja.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että asiassa on arvioitava, onko markkinointi suunnattu alaikäisille. Ottaen huomioon se, että Loton ja Veikkauksen Facebook-sivujen ikäraja on 18 vuotta, markkinointia ei voida katsoa suunnatun alaikäisille.

Edellä mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei markkinointi ole ollut ICC:n sääntöjen vastaisia. Siksi markkinointi ei ole hyvän tavan vastaisia.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov sekä jäsenet professori Pekka Aula, Partner Sirpa Juutinen, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen ja Chief Compliance Officer Raija Tuokko.

Päivi Romanov
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri